Pushberichten (push notifications) voor je website gebruiken of niet?

28 augustus 2018 • Frank Sonnemans
Pushberichten (push notifications) ken je wel van apps op je telefoon, zoals Nu.nl. Je kunt echter ook pushberichten versturen via je website. Mensen die zich hierop abonneren ontvangen dan een bericht op hun beeldscherm. Iets voor jou misschien?

Push berichten?

Als je website hiervoor voorzien is, dan kun je de webbrowser van je websitebezoeker op een bepaald tijdstip een bericht, een notificatie, laten afgeven. Er verschijnt dan een kort pop-up bericht. Sommige mensen vinden dat irritant, sommige vinden dat helemaal oké. Volgens een aantal onderzoeken worden die berichten wel veel beter geopend dan berichten in nieuwsbrieven. Men spreekt van maar liefst meer dan 50%.

Wat kun je ermee?

Het zijn korte berichten (afhankelijk van het platform waarmee je de berichten verstuurt ca. 100 tot 255 karakters voor de tekst) die voor de abonnee meteen moeten zijn te begrijpen en interessant moeten zijn. Denk aan:

  • Interessante aanbiedingen voor de echte fans van je webshop.
  • Nieuwe producten of een nieuw assortiment in je webshop.
  • Nieuwe blogs, artikelen en dergelijke op je website.
  • Enz.

Schrijftips

  • De titel moet prikkelen en als het kan aanzetten tot actie.
  • Over de tekst moet de lezer niet hoeven na te denken.
  • Zeg waarop het staat.
  • Maak het actiegericht.
  • Gebruik geen superlatieven zoals “de beste”, “de enigste” en “goedkoopste”. Mensen prikken daar tegenwoordig doorheen.
  • Het schaarsteprincipe is daarentegen wel goed inzetbaar:
    • op = op
    • Bestel nú (anders ben je namelijk te laat)
  • “Mis dit niet” werkt beter dan “Nieuw”. Mensen zijn bang om iets te verliezen; iets niet te krijgen. En dat is een beter koopmotief dan het feit dat iets nieuw is.

Publicatietips

De juiste datum en tijd. De berichten zijn maar kort in beeld, je moet dus een goed tijdstip kiezen. Een tijdstip waarvan je goed kunt inschatten dat zoveel mogelijk abonnees het te zien krijgen. Voor zakelijke abonnees zijn dat uiteraard werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Maar niet tussen 12.00 en 13.30 uur, dan wordt er vaak geluncht.

Niet te vaak. Overdrijf er zeker niet mee. Heb je heel veel abonnees dan kun je dit uittesten. Denk anders aan 1 à 2 keer per maand, of maximaal 1 maal per week.


Zoso-tip. Met push berichten kun je uitstekend de betrokkenheid van de websitebezoeker verhogen en het nieuws en aanbiedingen onder de aandacht brengen. Maar overdrijf er zeker niet mee!


Hoe werken die pushberichten nu precies?

Een pushbericht bevat een titel, de tekst, een url (landingspagina) en een pictogram (bijv. je logo). Het bericht wordt getoond als de browser is geopend, ongeacht of de gebruiker zich op jouw website bevindt.

Voor het kunnen tonen van een pushbericht heb je een webpushservice op je website nodig. Hiervoor moet je een code van die dienst op je website plaatsen. Via een dashboard van de dienst kun je dan berichten maken en inplannen. Het is ook mogelijk om push notitications zelf te programmeren.


Zoso-tip. De meeste webpushservices werken met RSS-to-Push. Heeft je website een RSS-feed, dan kun je automatisch pushberichten versturen als je een nieuw artikel op je website hebt gepubliceerd.


Let op: vraag wel expliciet om toestemming!

Je moet wel via een opt-in om toestemming vragen. Je kunt de tekst hiervoor vaak zelf bepalen.

Webpushservices…

Er bestaan allerlei webpushservices. We hebben er een paar op een rijtje gezet. Bij je keuze dien je o.a. rekening te houden met:

  • trial versie (ja/nee)?;
  • prijs per maand;
  • maximum aantal abonnees;
  • naamsvermelding van de dienstverlener (ja/nee)?
  • segmentatiemogelijkheden (kun je abonnees segmenteren en verschillende berichten sturen?);
  • alleen voor desktop of ook voor mobiel?
  • RSS-to-Push (ja/nee)?

Aanbieders zijn bijvoorbeeld:

Browser ondersteuning

Nog niet alle browsers ondersteunen deze technologie. Ook hebben sommige browsers een eigen variatie gemaakt op deze technologie. In onderstaande tabel staat een kort overzicht van de ondersteuning per browser.

  Chrome Safari Firefox IE MS Edge
Eigen ontwikkeling ✔️ ✔️ ✔️ - ✔️
Pushcrew ✔️ - ✔️ - -
OneSignal ✔️ ✔️ ✔️ - ✔️
Pushassist ✔️ ✔️ ✔️ - -
Notificare ✔️ ✔️ ✔️ - -

Omdat technologie snel veranderd kan het zijn dat bovenstaande tabel snel verouderd is. Kijk altijd voor de laatste ondersteuning op de website van de aanbieder of vraag ons om de actuele status na te kijken.

En wat nu?

Wordpress. Heb je een Wordpress-website dan kun je de plug-in van de webpushservice installeren. Uiteraard moet je daar eerst een account aanmaken. Je krijgt dan een code en die moet je op je website zetten. Eventueel zijn daar ook weer plug-ins voor beschikbaar (zoals Header and Footer Scripts).  Alles bij elkaar is dat voor iedereen nog niet zo makkelijk. Onze Wordpress-experts helpen je graag een handje.

Zoso-websites. Heb je een website met het ZosoCMS en wil je pushberichten gaan versturen? Neem dan snel contact op. In gezamenlijk overleg realiseren wij dan een webpushservice voor jou!


Zoso-tip. Met pushberichten kun je uitstekend de betrokkenheid van de websitebezoeker verhogen en nieuws en aanbiedingen onder de aandacht brengen. Overdrijf er echter zeker niet mee! Bij de installatie helpen we graag verder.