Klantreviews voor je website: op zoek naar 5 sterren!

30 augustus 2018 • Brieneke van den Einden
Je kunt op je website vragen of de bezoeker je producten en je service wil beoordelen. Andere bezoekers zien dan die goede of slechte klantreviews. Wil jij dat ook? Wat komt daar dan bij kijken?

De voordelen

Klantbeoordelingen op je website wil je eigenlijk maar om één reden: je wilt meer klanten. En als andere bestaande klanten jouw producten, diensten en service (heel) goed beoordelen, dan schept dat vertrouwen bij nieuwe klanten en dus leidt dat ook tot meer klanten. Volgens onderzoek van BrightLocal vertrouwt 85% van de consumenten een online klantreview net zo goed als een persoonlijke aanbeveling.

Klantbeoordelingen leiden tot:

  • meer vertrouwen bij potentiele klanten en websitebezoekers;
  • betere zoekresultaten in Google;
  • meer websitebezoekers;
  • meer klanten;
  • meer omzet (er worden gemiddelde stijgingen van maar liefst 60% genoemd);
  • betere klantloyaliteit;
  • betere interne bewustwording (wat doen we goed en wat doen we niet goed?);
  • enz.

Uiteraard zijn er ook nadelen

Want er moet uiteraard aan je website gesleuteld worden. Je wilt tenslotte een goed systeem hebben om klanten reviews te laten schrijven en om dat allemaal te beheren. En dat kost tijd en geld. Gelukkig is het wiel al een aantal keren uitgevonden en bestaan er klantbeoordelingssystemen die betaalbaar zijn en soms zelfs (voor een deel) gratis.

Een ander nadeel is dat je kans loopt op negatieve beoordelingen. Het opvolgen van die negatieve beoordelingen kost vaak heel wat tijd.

Negatieve beoordelingen: reden voor paniek?

Krijg je heel veel of alleen maar negatieve beoordelingen, dan kost dat omzet. Realiseer je echter altijd dat ook negatieve reviews tot vertrouwen leiden. Bovendien kun je van die negatieve beoordelingen leren en op basis van die reacties je producten, diensten en service verbeteren.


Zoso-tip. Alleen maar goede beoordelingen gaan ten koste van de geloofwaardigheid. Verwijder nooit negatieve klantreviews, behalve als er gescholden wordt of anderszins onacceptabele taal wordt gebruikt. Reageer altijd op negatieve reacties en probeer daarin samen met de klant een oplossing te zoeken.


En nu? Wat is de volgende stap?

Als voor jou de voordelen opwegen tegen de nadelen, en je ziet voor jouw webshop of website klantreviews wel ziet zitten, dan heb je een klantbeoordelingssysteem nodig.


Zoso-tip. Overleg altijd eerst met je websitebeheerder. Wellicht dat deze goede ervaringen heeft met een betaalbaar klantbeoordelingssysteem. Check anders welk systeem veel in jouw branche wordt toegepast en hanteer onze checklist.


Checklist klantbeoordelingssystemen

Geef tijdens je zoektocht naar een klantbeoordelingssysteem antwoord op o.a. de onderstaande vragen en kies dan een systeem dat het beste bij je past. We laten daarbij de klantbeoordelingssystemen van sociale media zoals Facebook en Google buiten beschouwing.



Download de checklist als PDF


Zoso-tip. Klantreviews scheppen vertrouwen en leiden tot meer omzet. Overleg met ons of met je websitebeheerder welk klantbeoordelingssysteem het beste bij jou en bij je webshop of website past en wat het een en ander gaat kosten. Hanteer daarbij onze checklist.


«