Sliders, ja of nee?

29 januari 2018 • Frank Sonnemans
Je wilt een goed uitziende website. Die past bij jou en je bedrijf. Dus overweeg je een slider bovenaan je homepage. Gaaf… Maar vinden je websitebezoekers dat ook?

Eerst even: wat zijn sliders?

Een slider is een diavoorstelling van verschillende afbeeldingen op een website. Vaak worden deze toegepast bovenaan de homepage, verspreid over de hele pagina. Op de website van Panasonic zie je een goed voorbeeld van wat ook wel een carrousel wordt genoemd.

Waarom zou je een slider gebruiken?

Vaak wordt een slider gebruikt omdat het template voor de website dat wordt gebruikt de mogelijkheid biedt om snel en eenvoudig een slider te maken. Eenmaal gedaan vind je het er wel gaaf uitzien. En helemaal zelf gemaakt… En dat is nou net de verkeerde reden.


Zoso-tip. Gebruik geen sliders met alleen als reden dat het mogelijk en makkelijk te realiseren is.


Wat zeggen de experts?

Usability experts zijn eigenlijk allemaal tegen het gebruik van sliders. Want sliders verlagen de conversie (het omzetten van websitebezoek naar het doel waarvoor de website bedoeld is). In Nederland zijn bijvoorbeeld Karel Geenen en Arjan van Erkel echte tegenstanders. De Amerikaanse usability goeroe Jacob Nielsen deed er onderzoek naar: websitebezoekers besteden nauwelijks tijd aan sliders.

Wat zeggen de experts van Zoso?

Als conversie belangrijk voor je is. Bezoekers ervaren sliders vaak als reclame en kunnen ze daarom overslaan. Zeker op webshops. Hierdoor kan het zijn dat je informatie die je in deze slider hebt staan niet opgepakt wordt. Al helemaal niet wanneer je slider erg veel slides bevat.


Zoso-tip. De gebruiker wil graag zelf bepalen wat hij ziet. Is conversie (bestellen, kopen, …) erg belangrijk voor je, plaats de belangrijke informatie dan gewoon direct zichtbaar bovenaan op de homepage van je website.


Gevolgen voor de vindbaarheid/SEO. Zware sliders kunnen de laadtijd van de website vertragen en de belangrijkste content staat niet bovenaan de pagina. Dit gaat beide ten koste van de vindbaarheid. Bovendien krijgen de verschillende slides vaak een eigen H1-tag, terwijl één H1-tag per pagina voor de vindbaarheid optimaal is.

Dus nooit een slider gebruiken?

Zeg nooit nooit… Een slider kan héél goed worden toegepast als mood setting. Oftewel: om de website bezoeker het juiste, positieve gevoel en een goede stemming te geven. Een gevoel dat past bij jou, je bedrijf en bij je website. Daarom maken communicatie adviesbureaus, reclamebureaus, ontwerpers, fotografen, enz. vaak wel gebruik van sliders. Zo kan men ook meteen laten zien wat men kan.

Tips als je een slider overweegt

Maak je toch gebruik van een slider? Lees dan onderstaande tips.

  • Zorg dat de bezoeker zelf kan navigeren tussen de slides (vorige, volgende of de ronde bolletjes waarbij ze zelf een slide kunnen kiezen).
  • Overweeg om de slider niet dominant bovenaan de pagina te zetten, maar bijvoorbeeld in de tekst en niet over de volle breedte.
  • De volgorde van de slides moet logisch zijn.
  • De sfeer en de uitstraling van de slides moeten bij elkaar passen.
  • Hanteer het juiste hover-effect. Als de bezoeker met de cursor boven een slide ‘hangt’, laat de carrousel dan stoppen totdat de mousepointer op een ander punt rust.
  • De boodschap van de slide moet duidelijk zijn en verleiden om door te klikken.
  • Plaats eventueel een tekst, een call-to-action, in de slide.
  • Test de snelheid waarmee de slides elkaar opvolgen. Niets zo vervelend als een te lezen tekst die verdwijnt als je hem nog niet volledig gelezen hebt.

Hulp nodig?

MijnRetail. Bij de websites van MijnRetail is het vanwege bovenstaande nadelen niet mogelijk om carrousels toe te passen.

Wordpress. Bij Wordpress-sites is het niet zo heel moeilijk een slider toe te passen. Veel templates voorzien hier al in en anders kun je een plug-in downloaden en installeren. Natuurlijk is maatwerk door een specialist ook mogelijk.

Zoso websites. Weet je niet zeker of je slider moet toepassen of niet? Of wil je gewoon graag een slider aan je website hebben toegevoegd? Neem dan contact met ons op!


Zoso-tip. Gebruik alleen sliders om websitebezoekers een bepaald gevoel bij je website te geven. Overweeg omdat dan niet bovenaan de pagina te doen, maar ergens midden in de tekst. Is conversie heel erg belangrijk voor je, bijv. bij een webshop, laat sliders dan achterwege.