Pop-ups: waarom (niet) en hoe (niet)?

02 februari 2018 • Femke van Gemert
Met een pop-up vraag je extra aandacht voor iets belangrijks aan de websitebezoeker. Niet iedereen is daar even blij mee. Dus wat kun je met een pop-up en hoe pas je hem slim toe?

Wat is een pop-up?

Een pop-up is een nieuw, vaak kleiner venster dat verschijnt boven op het bestaande venster. Het openen van een pop-up kan bijvoorbeeld gebeuren als reactie op een klik van de gebruiker, na het verlaten van een pagina of van de website of na een bepaalde tijd tijdens het bezoek van de gebruiker aan de website of aan een bepaalde pagina.

Waarom pop-ups gebruiken?

Met een pop-up vraag je aan de website bezoeker extra aandacht. Aandacht voor iets dat jij belangrijk vindt. Denk aan bijvoorbeeld:

  • een cookie-waarschuwing (daar heeft niemand problemen mee, ook Google niet);
  • een advertentie voor een product of dienst;
  • het aanbieden van een (gratis) e-book of whitepaper;
  • het uitnodigen voor een offline of online winkel te bezoeken;
  • het verzoek om in te schrijven voor je nieuwsbrief;
  • het verzoek om contact op te nemen;
  • enz.

Niet iedereen is blij met pop-ups

Websitebezoekers. Als je pop-ups verkeerd toepast, leidt dat vaak tot irritatie bij de bezoeker. Dat is niet wat je wilt. Pas pop-ups dus op een slimme manier toe.
Google. Ook Google is niet altijd blij met pop-ups. Als je bijvoorbeeld eerst een grote pop-up toont, voordat de inhoud van de pagina te zien is, zal die pagina minder goed of helemaal niet scoren in de Google-zoekresultaten.

Pas pop-ups slim toe

Wil je de websitebezoeker niet irriteren en Google zo veel als mogelijk te vriend houden? Houd dan rekening met onderstaande overwegingen.

  • Beperk het gebruik van pop-ups zoveel mogelijk.
  • Pas pop-ups alleen toe voor zaken die je echt belangrijk acht.
  • Beperk het aantal pagina’s waar je pop-ups toont.
  • Beperk het aantal keren dat dezelfde pop-up aan dezelfde bezoeker wordt getoond.
  • Maak de pop-up niet te groot.
  • Overweeg om pop-ups niet op een smartphone te tonen. De pop-up neemt dan meestal het hele scherm voor zijn rekening, waardoor de bezoeker snel de website weg klikt. En dat is niet wat je wilt.
  • Probeer de pop-up zo weinig mogelijk de interactie en de leesbaarheid van de webpagina’s (de content) te laten verstoren.

Zo kies je een pop-up-plug-in voor je Wordpress-site

Om een pop-up op je Wordpress-site te krijgen zijn er allerlei plug-ins. Gratis én betaald. Kies een plug-in die de mogelijkheid biedt om:

  • de lay-out aan te passen aan de ‘looks’ en ‘feels’ van je website-uitstraling;
  • de grootte te bepalen;
  • de plaats op de pagina te bepalen;
  • de tijd in te stellen wanneer de pop-up moet verschijnen;
  • de pagina’s te selecteren waarop de pop-up moet verschijnen; en
  • om mobiele devices (smartphones) uit te sluiten of een mobielvriendelijke pop-up maakt.

Handig als de plug-in ook:

  • een eigen afbeelding laat toevoegen;
  • betaalbaar is (goedkoop) en eventueel een gratis proefversie heeft;
  • kan integreren met Mailchimp of andere mailsystemen;
  • responsive is; en
  • niet te complex en relatief eenvoudig in te stellen is.

Zoso-tip. Pop-up Maker  is ons inziens een prima Wordpress plug-in om pop-ups voor je website te maken. De gratis versie is voor de doe-het-zelver vaak goed genoeg.


MijnRetail en pop-ups

MijnRetail biedt voor elke ondernemer een kant-en-klare website die iedereen zelf kan beheren. Deze website heeft een moderne uitstraling die past bij jouw onderneming, wordt goed gevonden door Google en is toegankelijk vanaf elk apparaat, dus ook van elke mobiele telefoon. Dat zijn de belangrijkste redenen waarom binnen het MijnRetail-platform géén pop-ups mogelijk zijn.

Zoso en pop-ups

Besteed je de ontwikkeling van je website uit aan Zoso? Dan kunnen de medewerkers van Zoso je uitstekend adviseren over het wel/niet toepassen van pop-ups en over hoe de pop-ups er dan moeten gaan uitzien. Wij zullen altijd eerst andere mogelijkheden overwegen en pop-ups alleen toepassen als er geen andere mogelijkheden voor handen zijn.


Zoso-tip. Probeer pop-ups altijd te voorkomen en alleen toe te passen als er geen andere mogelijkheden zijn. Mits goed toegepast kan een pop-up dan wel een zinvolle tool zijn om bijvoorbeeld meer klanten of abonnees voor je nieuwsbrief te werven. Wil je meer informatie of advies? Neem dan gerust contact op!