Opgelet: vanaf 3 december 2018 is geoblocking verboden

06 februari 2019 • Femke van Gemert
Heb jij een webshop? Misschien wordt er dan gebruik gemaakt van geoblocking voor bestellingen uit het buitenland. Dat mag niet langer. Wat moet je weten…

Leveren aan het buitenland

Wellicht heb jij als webwinkelier helemaal geen trek om je producten aan klanten in het buitenland te verkopen. Dat geeft tenslotte allerlei gedoe met het leveren, gedoe met de btw en de transportkosten nemen toe. Behalve dan als de omzet(-verwachting) erg groot is. Dan neem je dat op de koop toe … In het verleden heeft je websitebouwer dan je website zo ingeregeld dat buitenlanders op basis van hun IP-adres niet kunnen bestellen. Dat mag niet langer.

Wat is geoblocking dan precies?

Geoblocking is het verhinderen dat klanten producten of diensten op een website kunnen kopen. Uit marktonderzoek van de Europese Commissie blijkt dat maar liefst meer dan de helft (63%) van webwinkels aan geoblocking doet.

Op basis van het IP-adres wordt de locatie van de klant achterhaald. Blijkt dat het buitenland te zijn, dan wordt automatisch:

  • voorkomen dat de klant online kan betalen;
  • voorkomen dat de klant kan registreren/een account kan aanmaken;
  • de aankoop wordt geblokkeerd; of
  • de klant wordt doorgestuurd (re-routen) naar een andere website.

Geoblocking in de EU vanaf 3 december 2018 verboden

3 december 2018 is de Europese geoblocking verordening van kracht gegaan. Geoblocking voor landen buiten de EU is dus wel nog toegestaan.

De belangrijkste zaken op een rijtje

Kopen/bestellen niet weigeren. Elke EU-klant die op je website komt, moet een bestelling kunnen plaatsen. Je mag die aankoop niet langer weigeren.

Niet door re-routen. Stel, je hebt twee (of meer) webshops. www.webshop-een.nl is er voor Nederlandse klanten. Als er een Belgische klant wil kopen, stuur je die door naar www.webshop-twee.be. Dat mag niet meer.

Je mag niet discrimineren met de prijs. Omdat je hogere kosten maakt en vanwege allerlei ander gedoe, heb je in het verleden besloten om buitenlandse klanten een hogere prijs te vragen. Deze vorm van prijsdiscriminatie is niet langer toegestaan.

Je mag wél differentiëren met de prijs. Omdat je hogere kosten maakt, mag je wel hogere verzendkosten in rekening brengen. Mits… je dat uiteraard goed duidelijk maakt.

Je hoeft niet te leveren in buitenland. Je mag dus niet langer een aankoop weigeren, maar je hoeft ook niet te leveren. Elke klant in de EU mag dus kopen, maar moet dan zelf de goederen komen ophalen of zelf het transport organiseren.

Wat moet je nu doen?

Bepaal waar je wel en niet wilt leveren. Je mag binnen de EU onderscheid maken tussen de verschillende lidstaten. Zo mag je er best voor kiezen om wel te leveren in België en Duitsland en om bijvoorbeeld niet te leveren in Roemenië. Hier vind je een actueel overzicht van alle EU-landen. 

Check je website. Check of er in jouw webwinkel gebruik wordt gemaakt van geoblocking. Zo ja, laat dit dan aanpassen. Zeker voor klanten uit de EU.

Pas je bestelformulier aan. Omdat je álle EU-klanten moeten kunnen bestellen/aankopen, zul je zeer waarschijnlijk óók je bestelformulier moeten aanpassen. De adressering verschilt tenslotte in veel landen. Download desgewenst een handig overzicht met internationale adresseringen.


Zoso-tip. Lever je in een aantal landen niet, laat je websitebeheerder het dan zo regelen dat er een boodschap verschijnt, zoals: ‘Wij leveren niet in Roemenië’, of: ‘Wij leveren niet in landen buiten Nederland’. Je moet dan wel de mogelijkheid geven om een leveringsadres in te geven waar je wél levert.


Pas je algemene voorwaarden aan. Neem duidelijk in je algemene voorwaarden op waar je wel en niet levert. Hanteer je verschillende verzendkosten voor verschillende landen, neem dat dan ook op in je algemene voorwaarden. Hoe hoog die verzendkosten zijn, hoef je in je algemene voorwaarden niet te vermelden. Als dat tijdens de bestelprocedure maar wel duidelijk vermeld wordt.


Zoso-tip. Vanaf 3 december 2018 moet élke EU-klant in je webwinkel kunnen bestellen. Je hoeft echter niet in het buitenland te leveren. Als je dat wel doet, dan mag je per land andere verzendkosten hanteren. Pas je bestelformulier en je algemene voorwaarden dus aan.