Korting geven in de webshop; hoe doe je dat?

18 april 2018 • Brieneke van den Einden
Je hebt een goede reden om op een bepaald product korting te geven in je webshop. Hoe doe je dat op een effectieve wijze? En wat is slim om even bij stil te staan?

Waarom eigenlijk korting geven?

Je kunt allerlei redenen hebben om korting te geven. We hebben er een paar op een rijtje gezet.

  • Je wilt de omzet een duwtje in de rug geven.
  • Je wilt van een bepaalde partij goederen af (uitverkoop).
  • Er is net een concurrerende webshop gelanceerd en je wilt de markt nog even laten weten dat jij er ook nog bent.
  • De klant doet een bestelling en jij wilt een extra product (met korting) verkopen.

Welke soort kortingen kun je eigenlijk geven?

De kwantumkorting. Als de klant er één bestelt, betaalt hij de normale prijs. Als hij er meer bestelt, krijgt hij korting.

Inktcartridge PH1275 zwart XL € 19,95
Let op – extra voordeel  
- 2 verpakkingen € 18,95
- 3 verpakkingen en meer € 17,95

De staffelkorting. Dit is eigenlijk hetzelfde als de kwantumkorting, je vertelt het alleen anders.

Inktcartridge PH1275 zwart XL € 19,95
Staffelkortingen  
- 5 stuks 2,5%
- 10 stuks 5,0%
- 20 stuks 10,0%

Introductiekorting. Je introduceert een nieuw product, of je neemt een nieuw product, of een nieuwe productcategorie op in je assortiment. Ter kennismaking geef je de klant een korting.

Nieuw in het assortiment: Inktcartridge PH1275 zwart XL
Normaal € 19,95
Nu ter kennismaking € 17,95

Terugkomkorting. De klant heeft een product besteld en betaald, jij hebt het geleverd. Graag wil je hem stimuleren om nog eens terug te komen en een nieuwe bestelling te plaatsen. Afhankelijk van het soort product en de waarde ervan, doe je hem een terugkomaanbieding. Je stuurt een e-mail en hanteert eventueel een kortingscode.

Bedankt voor je bestelling. We zien je graag binnenkort weer terug. Als vaste klant krijg je daarom bij de volgende bestelling € 5 korting. Gebruik hier voor de kortingscode 387111. Deze code is geldig t/m 31 december 2018.

Welkomstkorting. Een nieuwe klant, die wil je wel even extra verwennen en dus geef je hem een welkomstkorting.

Omdat dit je eerste bestelling bij ons is betaal je geen € 19,95, maar € 18,95.

Het gevaar van korting geven

Korting geven kent ook een aantal nadelen. De klant kan verwend raken en nog alleen maar willen bestellen als hij korting krijgt. De klant kan teleurgesteld raken als een ander wel korting krijgt en hij niet. Denk bijvoorbeeld in het afrekenproces aan de kortingscode die de klant kan invullen; hij heeft alleen geen code… Korting geven gaat ook ten koste van de winst. Maar heb je enig idee hoeveel?

Een rekensommetje…

Stel, de bruto winstmarge op een merk inktcartridge is voor jou 25%. Je geeft 10% korting omdat de klant er 20 besteld.

  Geen korting Wel korting
Verkoop    
Brutoprijs € 19,95 € 19,95
Aantal 20 stuks 20 stuks
Korting 0% 10%
Omzet € 399,- € 359,10
Omzet excl. btw € 329,75 € 296,78
Inkoop    
Inkoopprijs excl. btw € 12,37 € 12,37
Inkoopwaarde excl. btw 247,40 247,40
Winst 82,35 49,38

Je verkoopt weliswaar 20 inktcartridges in één keer, maar de winst daalt maar liefst met 40%. Alleszins een goede reden om te overwegen óf je korting geeft én hoeveel korting je geeft.

De klant met korting over de streep trekken

Met een korting kan de klant het voor zichzelf goed praten om over te gaan tot bestellen/kopen. Het kan de conversie dus verhogen. Ran Kivetz en Yuhuang Zheng zijn professoren in de marketing. Zij deden in 2016 onderzoek of er verschil is tussen in zogenaamde hedonische en utilitarian producten.

Hedonische producten. Dit zijn producten die de klant niet per se nodig heeft. Denk aan het zoveelste paar schoenen, een weekendje weg en snoepgoed. Hij koopt ze vooral omdat het leuk is. “Nice to haves”, zeg maar. Bij dit type producten moeten klanten de aankoop voor zichzelf goedpraten.

Utilitarian producten. Dit zijn producten die de klant gewoonweg nodig heeft. Hij kan als het ware niet zonder. Denk aan groenten, medicijnen, stofzuigerzakken en ook kantoorbenodigdheden zoals een inktcartridge. Bij deze producten hoeft de klant het voor zichzelf niet goed te praten om ze te kopen.


Zoso-tip. Korting geven werkt beter op hedonische dan utilitarian producten. Let op met het geven van kwantumkortingen op hedonische producten, want het is moeilijker om een aankoop van vijf paar schoenen voor jezelf goed te praten, dan voor één paar schoenen.


Het gebruik van kortingscodes

Het heeft verschillende voordelen als je de klant een code laat invullen:

  • Je kunt traceren waar de klant vandaan komt. Hoe heeft hij de code gekregen? Dat kan handig zijn bij het evalueren van je acties.
  • Je hoeft niet iedereen korting te geven, maar alleen in speciale gevallen.
  • Met een gepersonaliseerde kortingscode kun je eenmalig een korting geven.

Het heeft ook nadelen:

  • Klanten zonder code kunnen teleurgesteld zijn/worden en wegklikken.
  • Kortingscodes kunnen gaan zwerven over het internet; op speciale websites worden deze zelfs verzameld. Koppel dus altijd een ‘houdbaarheidstermijn’ aan je actiecode.

Een slimme prijs als alternatief voor korting?

Je kunt ook geen of minder vaak korting geven en op een slimme manier met de prijs omgaan. Lees daarvoor het artikel “Hoe vermeld je slim de verkoopprijs in je webshop?” 


Zoso-tip. Bedenk dat korting geven sterk ten koste gaat van je winstmarge. Geef de klant altijd een reden waarom je korting geeft en overweeg om met tijdelijke kortingscodes te werken. Ook voor kortingen geldt: je weet pas met zekerheid wat voor jou het beste werkt, als je het getest hebt.


«