Een eigen chatfunctie op je website?

29 maart 2018 • Frank Sonnemans
Live chat? Toch wel handig, zo'n chatfunctie op een website. Je komt ergens niet helemaal uit, hebt vragen, weet niet hoe verder… Dan vraag je het gewoon toch even via een chatfunctie op de website?

Wat is live chat?

Je hebt ze vast weleens gezien. Vaak onderaan rechts op een webpagina kun je een chatvenster openen. Een medewerker wenst je vriendelijk goedemorgen en vraagt waarmee hij je van dienst kan zijn. Soms kan dat tijdens een bestelproces (commercieel), maar vaak wordt die chatfunctie ook aangeboden als online klantenservice.

Waarom eigenlijk?

Kort gezegd: met een live chat service heb je in realtime, live, contact met een (potentiële) klant, waardoor je deze snel en adequaat van dienst kunt zijn. Dat levert een hogere conversie op en hogere klanttevredenheid en dat leidt weer tot meer klantloyaliteit en meer omzet.

Onderzoek toont het aan. Er is al veel onderzoek gedaan naar het effect van live chat. Enkele cijfers op een rijtje:

  • 63% van ondervraagden keert eerder terug naar een website met live chat (bron: eMarketeer);
  • 38% zegt dat de online-aankoop te wijten was aan de aanwezigheid van de chatfunctie (bron: eMarketeer);
  • 44% vindt de mogelijkheid om te chatten dé belangrijkste functie tijdens het onlinebestelproces (bron: Forrester);
  • live chat leidt tot de allerhoogste klanttevredenheid en scoort als communicatiemiddel beter dan e-mail, sociale media, WhatsApps, de post en sms (bron: eDigital Research). 

Hoe kom je eraan?

Er zijn gelukkig al allerlei leveranciers; het wiel is al ruimschoots uitgevonden. Je downloadt een script en plaatst dat op je website. Op de website van Social Compare vind je een overzicht van allerlei aanbieders.


Zoso-tip. Check voordat je een live chat aanbieder kiest welke functies er tegen welke prijs worden aangeboden en vraag je zelf af welke functies je ook echt nodig hebt. Kun je kennismaken middels een free trial? Is het aantal gebruikers en het aantal chats gelimiteerd?


Zoso-websites. Wij inventariseren altijd eerst wat jouw wensen en behoeften zijn. Wat wil je graag met een live chat doen en bereiken, wat zijn je doelen? In veel gevallen werken wij met Zendesk, dat is voor jou een goedkope optie en naarmate je meer wilt moet je daarvoor bijbetalen.

Wordpress-websites. Wil je een live chat op je Wordpress-site, dan moet je een plug-in installeren. Daar is een groot aanbod van. Zendesk Chat en WP Live Chat Support bevallen ons voor de meeste situaties het beste.

Plug-in Prijs

Userlike v/a € 0 
Zendesk Chat v/a € 0 
LiveChat v/a $ 19 /mnd 
Olark $ 17 / mnd 
Live Chat Unlimited $ 75 / jaar 
Formilla Live Chat v/a $ 0 
WP Live Chat Support $ 0 

Zoso-tips

Let op onderstaande zaken als je een live chat functie overweegt.

  • Duw het chatvenster niet bij elke bezoeker door zijn strot.
  • Voorkom dat het chatvenster bij elke bezoeker en op elke pagina ongevraagd en onmiddellijk opent en het grootste deel van het scherm in beslag neemt.
  • Biedt een live chat aan in het Nederlands.
  • Een live chat is ervoor om de bezoeker te helpen en niet om hem van allerlei commerciële aanbiedingen te voorzien.
  • Zorg ervoor dat er snel (meteen) iemand beschikbaar is als een bezoeker zich via de live chat meldt.
  • Is er niemand beschikbaar om te chatten, zorg er dan voor dat dit voor de bezoeker ook duidelijk is.

Zoso-tip. Een live chat service is een perfecte tool om de klanttevredenheid, de klantloyaliteit, de conversie en de omzet te verhogen. Wij helpen je graag verder met de keuze van de juiste tool en met de implementatie ervan.