Testimonials en referenties op je website

21 december 2018 • Brieneke van den Einden
Kei-fijn als een tevreden klant op jouw website vertelt waarom hij zo tevreden is. Dat schept vertrouwen bij de websitebezoeker. Lees wat je allemaal over testimonials, referenties e.d. moet/kunt weten.

Waar hebben we het eigenlijk over?

We schreven al eerder een artikel over klantreviews, klantbeoordelingen en klantbeoordelingssystemen. Nu gaan we een stapje verder.

Een referentielijst is eigenlijk alleen maar een lijst met klanten waar je al eerder zaken mee gedaan hebt. Een testimonial is een citaat, een quote, van een klant.

Referentielijst

Met een opsomming van klanten wil je bij de websitebezoeker vertrouwen wekken. Je zegt min of meer: “Kijk met deze klanten heb ik al allemaal zaken gedaan, neem dus gerust contact op”. De vraag is echter of je met alleen een lijst logo’s ook echt het vertrouwen krijgt.

Veel ondernemers denken: ‘Hoe groter de klant, hoe meer indruk ik maak’. Soms lijkt het wel of iedereen met ASML, Philips en Shell zakendoet.

Maar alleen een logo plaatsen zegt de websitebezoeker maar bar weinig. Je loopt bovendien het gevaar dat de bezoeker denkt: “Deze leverancier is niets voor mij, die werkt alleen maar voor grote bedrijven.”

referenties.png

Testimonials werken beter

Als je een klantnaam, of logo plaatst mét daarbij een citaat van deze klant, dán heb je grote kans dat je wel indruk maakt op de websitebezoeker. Want het is tenslotte een mens die over zijn ervaringen praat. En dat doet hij zeker vrijwillig, dus het zal echt niet gelogen zijn.

Op de site van Websitepromotor staan referenties mét een citaat. Dat is een eerste goede stap.

blog_referenties_referentievoorbeeld.png

En wat werkt het allerbeste?

Dat is een foto van de klant, dus van de persoon, die lachend jouw product gebruikt. En daar onder staat de naam én het citaat.

Het aller-allerbeste is, als daar ook nog een telefoonnummer bij staat, zodat jouw potentiele klant, deze bestaande klant kan bellen en persoonlijk kan vragen naar zijn/haar ervaringen met jou, jouw bedrijf en jouw producten of diensten.

Een goede testimonial

Before… Een goede testimonial vertelt hoe de situatie was vóórdat gebruik werd gemaakt van jouw product of dienstverlening. Wat was het probleem waar de klant mee worstelde? Wat was de situatie waarin hij/zij zich bevond?

… and after. Wat heeft jouw product of dienst de klant heeft opgeleverd? Hoe is de situatie verbeterd en wat zijn de gevolgen hiervan? Hoe concreter dit resultaat wordt beschreven, des te krachtiger is de testimonial.

Een voorbeeld

 

blog_referenties_voorbeeld.jpg

“Sinds wij deze U-vormige opstelling met hoekzuurkast van Labinto in gebruik hebben, lopen laboranten elkaar veel minder in de weg. Dat leidt tot veel minder irritatie en ongelukken.”

Ing. Karel Driessen - laboratoriumhoofd van dakpannenfabriek Klei.

(U kunt dhr. Driessen bellen en vragen naar zijn ervaringen met Labinto: tel. 010 - 1234567.)

 

Do’s en don’ts

Een aantal tips op een rijtje:

  • Plaats niet zomaar klantlogo’s als referenties op je website.
  • Formeel moet je toestemming aan de klant vragen om zijn logo te gebruiken.
  • Zorg altijd voor een begeleidende tekst.
  • Gebruik alleen referenties van klanten die passen bij het profiel van de websitebezoekers: jouw doelgroep.
  • Citaten van tevreden klanten (testimonials) worden veel gelezen.
  • Plaats geen testimonials zónder naam.
  • Plaats zoveel mogelijk een afbeelding, of zelfs een video, bij het citaat.
  • Gebruik bij voorkeur een foto/video van jouw klant, die tevreden jouw product gebruikt.
  • Dus plaats als het even kan:
    • Een foto van de klant die jouw product gebruikt.
    • Zijn/haar citaat waar wordt verteld waar jij zo goed in bent en/of hoe tevreden de klant is.
    • Daaronder zijn/haar naam en bedrijfsnaam.
    • En daaronder zijn/haar telefoonnummer.

Zoso-tip.  Met testimonials waarin bestaande klanten vertellen waarom ze zo tevreden zijn, win je het vertrouwen van je websitebezoekers. Plaats daar een foto en de naam van de klant bij.