Het opvolgen van internetleads

20 december 2018 • Femke van Gemert
Je hebt je website niet voor niets. Je wilt dat je gevonden wordt én dat de websitebezoeker actie neemt. Hij vult een contactformulier in, bestelt een folder, enz. Hoe volg je het beste deze internetleads op?

Het is onderzocht

E-mailmarketingadviseur Bas ter Burg deed eens een mini-onderzoek. Hij vroeg op diverse websites via een contactformulier een brochure aan. Dat deed hij als volgt: “Graag wil ik via e-mail een brochure ontvangen. Voor een opdrachtgever ben ik leveranciers aan het inventariseren. Afhankelijk van uw informatie zal er een gesprek plaatsvinden.” En de resultaten?

  • 20% heeft nooit gereageerd;
  • 20% heeft geprobeerd om eerst te bellen;
  • 50% gaf antwoord op de gestelde vraag, de andere helft bleef algemeen;
  • 50% van de reacties had een duidelijke afsluiting met een vervolgstap;
  • 60% van de mails vermeldde adresgegevens;
  • de snelheid van reageren liep uiteen van een half uur tot drie dagen;
  • kleinere bedrijven gingen veel zorgvuldiger om met de inkomende e-mail dan grotere bedrijven.

Een internetlead?

Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. Komt de aanvraag via je website binnen, dan is er sprake van een internetlead. De betreffende aanvrager kun je dus zien als een potentiële klant; een prospect.

Wat is belangrijk bij een internetlead?

Allereerst moet je de websitebezoeker goed de gelegenheid geven om contact op te nemen. Dat begint met duidelijk je contactgegevens op je website te vermelden. Hoe persoonlijker, hoe beter. Vermeld dus zoveel mogelijk gegevens: namen, functies, 06-nummers en gepersonaliseerde e-mailadressen, zoals voornaam@mijnbedrijfsnaam.nl.


Zoso-tip. Maak eventueel een speciale pagina aan: ‘Ons team’, ‘Over ons’ of ‘Over ons team’.


Ook een goed contactformulier doet wonderen. Maak het vooral niet te lang en te ingewikkeld, dat remt mensen af om het in te vullen.

En dan?

Iemand wil contact met jou! Men wil dat je een vraag beantwoordt, een offerte uitbrengt, een folder opstuurt, een prijs doorgeeft, of gewoon contact opneemt. Wat doe je dan?

Internet is een vluchtig en snel medium. Dat schept verwachtingen en je zult dus snel moeten reageren. Het liefst binnen enkele uren. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.


Zoso-tip. Kun je niet binnen enkele uren op een internetlead reageren, zorg dan voor een automatisch antwoord. Vermeld daarin wanneer je wél in staat bent te reageren.


Een automatisch antwoord versturen. Het is belangrijk dat de aanvrager weet dat zijn vraag goed is aangekomen én vooral dat je voor hem bezig bent. Hij wil niet meteen antwoord op zijn vraag, maar wel zo snel mogelijk een reactie. Enkele voorbeelden:

  • Hartelijke dank voor uw interesse in […………………………]. We nemen binnen […………….] werkdagen contact met u op.
  • Leuk dat je meer over […………………………] wilt weten. Je hoort binnen [48] uur weer van ons!

En… reageer dan ook binnen de termijn die je toegezegd hebt…

Reageren op een internetlead

Stuur een e-mailbericht, zonder spelfouten, dat er verzorgd uitziet en dat ook daadwerkelijk antwoord geeft op de gestelde vraag.

  • Wordt een folder aangevraagd, dan stuur je die uiteraard mee.
  • Wordt een vraag gesteld, dan geef je ook daadwerkelijk antwoord op die vraag.
  • Wordt een offerte aangevraagd, dan stuur je een offerte.

Sluit af met je eigen naam en functie en vermeld wat de volgende stap is die je zult doen. Bijvoorbeeld:

  • Bijgaand ontvang je de folder die je hebt aangevraagd. Volgende week maandag bel ik je even.
  • Wij leveren inderdaad een compleet assortiment Lemax. Zoek je een speciaal product, laat het dan gerust even weten. Dan zoeken we met je mee!

Maar het allerbelangrijkste is: eerst bellen!

Het is een beetje afhankelijk wat jouw product of dienst is, maar vaak is het slim om altijd eerst even te bellen. Je maakt persoonlijk contact, de potentiele klant voelt zich extra serieus genomen, je onderscheidt je waarschijnlijk van de concurrent én je kunt goede vragen stellen. Bijvoorbeeld:

  • Goedemorgen mevrouw. U heeft informatie aangevraagd via onze website. Uiteraard willen wij hier graag op ingaan. Mag ik u enkele vragen stellen, zodat ik u de juiste informatie kan sturen? (bijna niemand weigert dit). Wat is de directe aanleiding voor uw vraag?

Meestal vertelt de klant een verhaal en met een beetje doorvragen lukt het dan vaak om meteen een afspraak te maken. En anders kun je u alsnog de gewenste informatie sturen. De kansen op een bestelling, order of opdracht nemen dan flink toe. Maar zoals gezegd, het hangt sterk van je onderneming af.


Zoso-tip. Als iemand je via je website vraagt contact op te nemen, moet je heel snel reageren. Het liefst binnen enkele uren. Lukt dat niet, stuur dan een automatisch antwoord waarin je aangeeft wanneer je wél kunt reageren en houd je dan ook aan die termijn. Vaak werkt eerste even bellen nog beter.