Beter gevonden worden met deze 15 online seo-tools

08 augustus 2022 • Vera van Os
Search Engine Optimization (SEO) is de veel gebruikte term voor zoekmachine-optimalisatie. Wil jij ook beter gevonden worden door de zoekmachines? Dan kunnen deze tools je helpen.

Beter gevonden worden door Google en consorten

Iemand is op zoek naar jou, jouw bedrijf, jouw producten of diensten of gewoon naar jouw website of webshop. Er wordt een zoekwoord in Google ingetypt en dan … dan is het maar de vraag hoe jij in de zoekresultaten eindigt. Je kunt je score in principe op twee manieren beïnvloeden: 

  1. door te adverteren
  2. met zoekmachineoptimalisatie (SEO) 

Tools besparen je tijd. Grote bedrijven steken veel geld in SEO, maar als mkb-ondernemer kun je ook met wat handigheidjes je score proberen te verbeteren. Daar gaat het in dit artikel over. Je moet er wel wat tijd in willen steken. En goede tools besparen je tijd.

De beste SEO-tips

Google vindt het het allerfijnste als je goede content op je website plaatst. Goede artikelen, voorzien van goede titels, subtitels, interne- en externe links, enz. 

Hieronder vind je tools die je daarbij kunnen helpen. Er zijn er heel erg veel, maar wij houden het bij de eenvoudige tools voor de amateur en een beetje voor de hobbyist. Zoek je iets bijzonders, dan kun je uiteraard altijd met ons contact opnemen. 

Tool 1 - Startcounter

Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine. Richt je je ook op andere landen, dan kan het zeker geen kwaad om eens te checken welke zoekmachines daar veel gebruikt worden. Dat kun je vinden op Statcounter.

TOOL 2 – Google Analytics

Als je met SEO begint, start je meestal met Google Analytics. Door een gratis account aan te maken, krijg je een code die je aan je website moet toevoegen. Hier kun je lezen hoe je dat bij een website van MKB Marketing Team doet. Met Google Analytics kun je onder andere zien hoe, via welke kanalen, mensen op je website zijn gekomen, hoeveel bezoekers je websitepagina’s krijgen en hoelang men de pagina’s bezoekt. 

 


Je kunt voor Google Analytics gratis een onlinecursus volgen op bij de Analytics Academy


TOOL 3 - Google Tag Manager

Voor de gevorderde SEO-er bestaat er ook Google Tag Manager.   Hiermee kun je alle gebeurtenissen binnen je website en al jouw tracking codes verzamelen op één locatie binnen jouw website. 

TOOL 4 – Google Search Console

Met deze onmisbare SEO-tool kun je bijvoorbeeld zien: 

  • welke pagina’s hoe goed of hoe slecht scoren; 
  • met welke zoekwoorden je website wordt gevonden; 
  • welke pagina’s op je website volgens Google te traag zijn; 
  • hoeveel pagina’s van je site per dag ongeveer door Google verwerkt worden.

Gebruik Google Search Console om te zien of je SEO-inspanningen ook leiden tot betere zoekresultaten.


TOOL 5 – Ubersuggest

De tool Ubersuggest helpt je bij het ontdekken waar je doelgroep naar zoekt en met welke zoekwoorden wordt gezocht. Het geeft je snel een idee van hoeveel mensen er zoeken naar een specifiek zoekwoord of onderwerp. Je krijgt ook extra zoekwoordideeën en je kunt om een lijst van backlinks vragen. Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw website doorlinken. Zoals je wellicht weet: hoe meer backlinks, hoe beter je scoort bij Google. Let op. De meeste zoekwoorden tools kennen een beperkte, gratis versie. Voor meer uitgebreide mogelijkheden moet je dan extra betalen. Je krijgt vaak een lijst met zoekwoorden, maar je ziet niet het zoekaantal. Een upgrade van Ubersuggest kost bijv. € 29/maand of € 290 eenmalig.

De meer professionele zoekwoordentools zijn o.a.:

TOOL 9 – Answer the public

Zoals gezegd: goede webteksten en blogs zijn cruciaal voor goede zoekresultaten. Met Answer the public kun je checken welke vragen er op internet gesteld worden over een bepaald onderwerp, een bepaald product of een bepaalde dienst. De moeite waard om eens naar te kijken. 

TOOL 10 – Alsoasked

Alsoasked is een alternatief voor Answer the public. Deze tool bevalt ons het beste. Je krijgt drie gratis ‘zoekwoordvragen’ per dag. Wil je meer, dan betaal je vanaf $ 15/maand.

Alsoasked.png

TOOL 11 – Pagespeed

Voor zoekmachines is het ook van belang dat je website relatief snel laadt. Die snelheid kun je laten en beoordelen door bijvoorbeeld het gratis Pagespeed. Het rapport dat wordt gepresenteerd bevat echter veel technische termen en gaat best diep. Je zou dit eventueel aan je websiteontwikkelaar kunnen voorleggen. 

TOOL 12 – Copyscape

Waar zoekmachines niet van houden, en jij wellicht ook niet, als er dubbele content wordt gepubliceerd. Jij schrijft een goede blog en een ander zet het op zijn website. In de zoekresultaten wordt jij hiervoor gestraft. Wil je eens checken of dit gebeurt? Dan kan dat met het gratis Copyscape.  

TOOL 13 – Openlinkprofiler

Wil je weten hoeveel en welke websites naar jouw website doorlinken? Daar zijn diverse tools voor. Openlinkprofiler is echter gratis, duidelijk en recht voor de raap. 

TOOL 14 – Snippet optimizer

Sta je eenmaal in de lijst met zoekresultaten, dan wil je ook dat je daar goed tevoorschijn komt, zodat er ook naar je website wordt doorgelinkt. In het CMS van MKB Marketing Team, Zoso of Wordpress, kun je hiervoor de titel en de metadescription invullen. Voordat je dit doet, zou je die kunnen testen op Snippet optimizer.  

TOOL 15 – SEO Review tools

SEO Review tools is een pakket met allerlei SEO-tools en is van Nederlandse bodem (maar wel in het Engels). Het kan beperkt gratis gebruikt worden. Leuke tool voor degene die alweer iets meer wil…

 


Het web biedt tientallen gratis en betaalde SEO-tools. Begin sowieso met Google Analytics en Google Search Console. Ubersuggest en Alsoaksed kunnen helpen bij het bepalen van de beste zoekwoorden en content.