Alles wat jij over hyperlinks moet weten: deel 1

16 november 2017 • Dick van Lieshout
Op een website staan altijd (hyper)-links die doorlinken naar andere pagina's. Als je zo'n link goed toepast, werkt dat uitstekend voor de leesbaarheid, de bruikbaarheid en de vindbaarheid van je website. Wat is voor jou belangrijk om te weten?

De leesbaarheid verbeteren. Mensen lezen niet; zij scannen je websitetekst. Daarom moeten webteksten ook niet te lang zijn. Het is dus slim om voor meer informatie door te linken naar andere pagina’s.


Zoso-Tip. Link door naar andere pagina’s om de websitetekst niet te lang te maken en leesbaar te houden. Maar let op: vanaf een bestelpagina doorlinken naar een andere pagina, doe je het beste alleen voor noodzakelijke informatie, zoals verwijzing naar algemene voorwaarden e.d.


Noodzakelijke call to action. Je wilt graag dat de gebruiker iets doet. Je wilt dat hij iets bestelt, een formulier invult, zijn e-mailadres achterlaat, een artikel deelt, enz., enz. Dit kun je allemaal regelen met hyperlinks.

Beter gevonden worden. Met een goede toepassing van zowel interne als externe links wordt jouw website beter gevonden in Google. De Google robots geven namelijk speciale aandacht aan goed omschreven links op je website. Je website wordt er dynamischer van en daar houdt Google wel van.

Hoe ziet een link eruit?

Een link is een stukje tekst; vaak in een andere kleur dan de bodytekst en onderstreept–hyperlink. Standaard wordt voor een link de kleur blauw gebruikt, maar elke andere opvallende kleur voldoet ook. De gebruiker herkent het al snel als een link. Als hij surft met een laptop of pc, vliegt hij bovendien met de muiscursor over het scherm. Het bekende pijltje verandert dan in een handje met een wijzende vinger.


Zoso-Tip. Overweeg om links de steunkleur van je website te geven. Maar let op dat de tekst in die kleur wel leesbaar blijft.


Hoe voeg je een hyperlink toe?

De meeste CMS (content management systemen) zoals Wordpress, MijnRetail en Zoso gebruiken dezelfde symbolen om links toe te voegen of te verwijderen.

Een hyperlink bestaat uit:

  • de URL (het website-adres);
  • de linktekst of ankertekst;
  • nieuw venster openen ja/nee;
  • lijstje met bestaande, interne pagina’s om uit te kiezen.

Link toevoegen in wordpress
Het toevoegen van een link binnen Wordpress

Link toevoegen in het zosocms
Het toevoegen van een link binnen het ZosoCMS

Het toevoegen van een link binnen het MijnRetail CMS

De ankertekst

De ankertekst of anchortext is de tekst waaraan een hyperlink is gekoppeld. De tekst waarop de bezoeker kan klikken kan uit één of meerdere woorden bestaan. Deze ankerteksten ken je ongetwijfeld:

  • Lees verder
  • Klik hier
  • Meer informatie Bestellen
  • Koop nu

Beter is het om een goede omschrijving van het onderwerp of de strekking van de betreffende pagina te gebruiken. Google kan daar meer mee dan met bovenstaand rijtje. Een voorbeeld is:

“De ankertekst of anchortext is de tekst waaraan een hyperlink is gekoppeld. Klik hier voor meer informatie.”

“De ankertekst of anchortext is de tekst waaraan een hyperlink is gekoppeld. Een goede ankertekst zegt waarover het gaat.”


Zoso-Tip. Je website wordt beter gevonden als je ankerteksten gebruikt die het onderwerp of de strekking van de pagina beschrijven.


Alles wat jij over hyperlinks moet weten (deel 2)

In deel 2 over hyperlinks gaan we in op hoe je omgaat met links op afbeeldingen, intern en extern linken, links openen in een nieuw venster en gebroken links. Alles wat jij over hyperlinks moet weten: deel 2 »

Whitepaper

We hebben deel 1 en deel 2 gebundeld in een mooie whitepaper, bekijk hem nu! Whitepaper: alles wat jij over hyperlinks moet weten »