Zoek strategieën van gebruikers op je website

28 oktober 2013 • Femke van Gemert
We weten allemaal dat je de belangrijkste informatie op je website goed moet laten opvallen. Maar wat voor gedrag vertoont een gebruiker als hij deze informatie niet meteen kan vinden? Past hij een andere zoekstrategie toe, of verlaat hij de website?

Het ligt voor de hand dat een website goede content nodig heeft, zodat een gebruiker snel kan vinden wat hij zoekt. Maar wat gebeurd er als de gebruiker niet meteen vindt wat hij zoekt, hoe lang duurt het dan voordat de gebruiker op de juiste plek is? En wat gebeurd als de het te lang duurt voordat de gebruiker het vindt, gaat hij dan op een andere manier zoeken of verlaat hij de website?

Waar ligt mijn ... toch?!

Allereerst een klein voorbeeld van een zoek strategie die we toepassen als we iets kwijt zijn, bijvoorbeeld je portemonnee, sleutels of telefoon. Logischerwijs begin je met zoeken op de plekken waar je het laatste geweest bent. Maar als je hem dan nog niet gevonden hebt, ga je dan op nieuwe plekken zoeken of begin je weer van vooraf aan? De snelste strategie is om op nieuwe plekken te gaan zoeken, je kijkt hierbij immers op zo veel mogelijk plekken en vergroot daarom de vind kans. Maar als je na afloop nog steeds niet gevonden hebt wat je zocht, zul je besluiten om toch nog een keer op de plekken te gaan kijken die je al bekeken hebt. Je zult dus gebruik maken van twee verschillende strategieën: een waarbij je zoekt op nieuwe plekken, en een waarbij je terug gaat naar oude plekken die je al bezocht hebt.

De valkuil

Als het voorwerp dat je zoekt niet opvallend is zal het langer duren voordat je het gevonden hebt. Zelfs als je op de juiste plek aan het zoeken bent, is de kans groot dat je het over het hoofd ziet. Het is gewoonweg niet opvallend genoeg. Zelfs als je slim zoekt, kan het lang duren voordat je gevonden hebt wat je zocht. Het is dus essentieel om belangrijke informatie opvallend te maken en goed te positioneren.

Translatie naar een website

Het zoeken op een website door gebruikers verloopt grotendeels op dezelfde manier. Op een website komt het vaak voor dat gebruikers over de gezochte informatie heen kijken. Ze hebben het wel gezien, maar niet echt gezien. Het is niet tot ze doorgedrongen. Dit kan meerdere oorzaken hebben: het valt niet op omdat het omgeven wordt door te veel andere informatie, gebruikers kijken te kort of ze verwachten het niet op die plek aan te treffen.

Bij het zoeken naar informatie op een website is het interessant om te kijken welke zoek strategieën een gebruiker gebruikt. Gebruikers zullen vooral op nieuwe plekken gaan kijken. Maar hoe lang duurt het voordat ze een switch maken naar de andere strategie: op oude plekken kijken?

Als het gene waar naar gezocht wordt door een gebruiker niet opvallend genoeg is, komt het vaak voor dat de gebruiker er al naar gekeken heeft zonder het echt te zien. Het duurt dan een tijdje voordat ze weer terugkomen op dezelfde plek, en de informatie die ze zoeken vinden. Als de tijd tussen het zoeken naar informatie en het vinden daarvan te groot is, loop je het risico dat gebruiker de website verlaat, nog voordat ze opnieuw gaan zoeken.

Een praktijktest

Frankwatching heeft een onderzoek gedaan waarbij ze gekeken hebben naar het natuurlijke zoekgedrag van de gemiddelde gebruiker. Ze hebben hierbij gebruikers op verschillende website laten zoeken naar specifieke targets. Daarbij hebben ze gekeken naar het soort zoek strategie dat gebruikers toepasten en wanneer ze switchen van zoek strategie.

Als eerste hebben ze een test gedaan, waarbij in 10 punten wordt aangegeven waar gebruikers hebben gekeken. Zoals je ziet op onderstaand plaatje, ligt de switch naar een andere zoekstrategie redelijk in het midden: bij punt 6. Gebruikers keken eerst op nieuwe locaties, toen ze niet vonden wat ze zochten zijn ze teruggegaan naar een eerder bekeken locatie. Het punt daarna hebben ze nog een keer op een nieuwe locatie gekeken, om vervolgens terug te gaan naar oude locaties. Je ziet dus dat gebruikers nadat ze niet vonden wat ze zochten, terug gaan naar oude locaties om nog een keer te kijken. 

Vervolgens heeft Frankwachting een aantal gebruikers 45 seconden laten zoeken naar targets op 20 websites. In 60% van de gevallen konden de gebruikers de targets niet vinden en bleven ze de volle 45 seconden zoeken. In het figuur hieronder zie je de resultaten. Je ziet dat ongeveer de eerste helft van de tijd gebruikers zochten op nieuwe locaties. Toen ze daar niks vonden, kwam het omslagpunt en zijn ze terug gaan zoeken op oude locaties waar ze al eerder gekeken hadden. 

Het gemiddelde aantal seconden waarna gebruikers gaan switchen van een zoekstrategie is volgens het onderzoek van Frankwatching 15,6 seconden. Wanneer gebruikers het gene wat ze zoeken over het hoofd zien, duurt het ongeveer 15 seconden voordat ze de eerder bekeken plekken nogmaals bezoeken. Dit is indicatie, en geen harde werkelijkheid. De tijd kan verschillende per website, het ligt aan de content van de website en waar de gebruiker naar op zoek is.

 

stap10.png

Voorbeeld (van Frankwatching)
 

Als ze vinden wat ze zoeken, is de tijd toch niet erg?

Je zou zo kunnen stellen dat gebruikers uiteindelijk toch wel vinden wat ze zoeken. De een doet dat in een paar seconden, de andere pas in 20 seconden. Dat klopt, maar daarvan moet je zeker niet van uit gaan. We vergeten hierbij dat gebruikers niet altijd de switch maken naar een andere zoek strategieën. In veel gevallen verlaten ze website voordat ze op dat punt komen. Het is dus belangrijk om je content goed in te delen, anders raak je gebruikers kwijt.

8K=R formule

Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatieop je website goed opvalt. Het verschilt per website wat je kenmerkt als belangrijkste informatie. Wat voor de ene website belangrijk is, kan voor de ander totaal niet belangrijk zijn. In de door Zoso ontwikkelende 8K=R formule is het bepalen van de content een van de 8 stappen in het proces om je website zo goed mogelijk neer te zetten. Benieuwd naar of de content op jou website goed ingedeeld is? Kom eens vrijblijvend langs zodat we samen naar je website gaan kijken.

En nu?

Wat is jou zoek strategie? Verlaat jij een website als je niet kan vinden wat je zoekt, of probeer je het eerst nog eens? Laat het ons weten op Facebook, Twitter of Google+!