Statistieken en Trends op het gebied van Online Winkelen

27 september 2013 • Brieneke van den Einden
De mensen die (online) winkelen zijn onder te verdelen in 4 groepen. Iedere groep ziet het online winkelen anders en reageert hier daarom anders op. Nieuwsgierig tot welke groep jij behoort of wat deze groepen inhouden? Lees er dan meer over in deze blog over de statistieken en trends op het gebied van online winkelen.

Zoals zojuist verteld zijn de mensen die online winkelen onder te verdelen in 4 groepen.

  • Digitaal gedissocieerde mens (Digitally Dissociated)
  • Digitaal verdeelde mens (Digitally Divided)
  • Digitaal experimenterende mens (Digitally Experimental)
  • Digitaal geïntegreerde mens (Digitally Integrated)

De digitaal gedissocieerde mens

De digitaal gedissocieerde mens geeft de voorkeur aan 'face to face' aankopen. Dit omdat ze geen toegang hebben tot digitale hulpmiddelen die vandaag de dag beschikbaar zijn of er bewust voor kiezen deze niet te gebruiken. De digitaal gedissocieerde mens hoort bij de 12% van de (gevraagde) mensen die geen aankoop online heeft gedaan in het afgelopen jaar. In Europa is dit percentage wat lager en komt het uit op 7%. 

De top 3 redenen waarom klanten nog steeds op de traditionele manier winkelen.

  1. 57% heeft behoefte het artikel dat ze op het punt staan te kopen te kunnen zien, proberen en aan te raken.
  2. 27% kiezen voor de traditionele manier omdat ze hun aankoop sneller hebben.
  3. 26% vind het fijn dat de mogelijkheid er is om de hulp in te roepen van de verkoper.

Uit het onderzoek van Prosumer Report bleek dat de veiligheid een zorg is voor het grootste deel van de ondervraagden als ze online winkelen. Van iedere 10 ondervraagden maakte 8 mensen zich zorgen over de veiligheid van hun transactiegegevens. 2 van de 10 mensen maken zich iedere keer zorgen bij een aankoop. In Europa maakt ongeveer 20% van de zich zorgen bij iedere aankoop die ze maken. (Noord-Amerika 13%, Latijns-Amerika 44%, Azië 14%, Afrika 25% en het Midden-Oosten 15%)

De digitaal verdeelde mens

De digitaal verdeelde mens ziet het online winkelen in zijn geheel als een andere wereld. Ze vinden het prima thuis of op het werk online te winkelen via hun computer, maar niet via een telefoon of enig ander mobiel apparaat. Het onderzoek liet zien dat 43% van de ondervraagde minder dan 10 artikelen hebben gekocht in het afgelopen jaar. 64% gaf wel toe dat ze het internet eerst bezochten voor een grote aankoop zoals bijvoorbeeld een auto. Desondanks, het aantal beschikbare items online beïnvloed het winkelen van deze gebruiker. 48% vind het online winkelen te overweldigend. Voor hun is er vaak te veel keuze en te veel informatie.

Dat deze groep wat meer tijd neemt voor hun aankoop komt onder andere omdat 74% eerst online onderzoek doet voordat ze een aankoop maken.

58% gaat zelfs soms eerst naar de winkel om een product te zien of te proberen voordat ze online hun aankoop doen. En de geringste negatieve opmerking ontmoedigd al 38% voor een aankoop.

Een positieve aspect is wel dat 32% de voorkeur gaf aan online aankopen doen om zo een “face to face” confrontatie die hen in verlegenheid zou brengen te voorkomen.

De digitaal experimenterende mens

Deze gebruiker is avontuurlijk. Ze behouden een open geest en zijn experimenteel met digitale producten, maar nog niet volledig geïntegreerd in de trend. In deze groep heeft 28% het afgelopen jaar tussen de 10 en 25 online aankopen gedaan.

80% van deze groep gebruikt zo nu en dan hun computer thuis om online te winkelen. 25% gebruikt hun mobiel of smartphone. 24% gebruikt zijn computer op het werk en 14% heeft gebruik gemaakt van zijn tablet.

Maar waar geeft deze groep dan voornamelijk hun geld aan uit?

  1. Technologie gebaseerde producten en persoonlijke elektronica zoals een fotocamera. (60% van de mannen en 43% van de vrouwen)
  2. Kleren, schoenen en accessoires. (41% van de mannen en 56% van de vrouwen) 
  3. Boeken. (42% van de mannen en 45%)
  4. Reis gerelateerde aankopen (29% van de mannen en 40% van de vrouwen)
  5. Schoonheid en cosmetica producten. (24% van de mannen en 51% van de vrouwen)
  6. Films, muziek en video games (36% van de mannen en 30% van de vrouwen)
  7. Apparaten zoals ovens en broodroosters (30% van de mannen en 27% van de vrouwen) 
  8. Tickets voor concerten, evenementen en sport (23% van de mannen en 26% van de vrouwen) 
  9. Eten en boodschappen (zowel mannen als vrouwen 23%)
  10. Speelgoed (21% van de mannen en 23% van de vrouwen)
  11. Sportartikelen (21% van de mannen en 14% van de vrouwen)
  12. Huis en inrichting (15% van de mannen en 19% van de vrouwen)
  13. Apparaten zoals wasmachines (14% van de mannen 10% van de vrouwen)
  14. Dierbenodigdheden (10% van de mannen en 14% van de vrouwen) 


78% geeft aan dat online winkelen hun ieder jaar geld bespaard. Versus 22% die aangaf dat online winkelen er juist voor zorgde dat ze meer uitgaven omdat het sneller en makkelijker was om te kopen.

De belangrijkste 4 redenen waarom deze groep de voorkeur geeft aan online winkelen ten opzichte van traditioneel winkelen.

  1. Onbeperkte toegang (24/7)
  2. Gemak
  3. Betere prijs deal
  4. Makkelijke prijs vergelijking

Uit het onderzoek blijkt dat winkelen sociaal is. 51% van de mensen gaf namelijk aan dat sociale media en blogs die niet van de winkel zelf waren ervoor zorgde dat ze hun gedachte veranderden met betrekking tot de aankoop die ze van plan waren te maken.

61% vertrouwt meer op de review van hun leeftijdsgenoten en collega’s online dan op reviews met het advies van deskundigen. Hoe jonger de gebruiker hoe sneller hij hier de voorkeur aan geeft. Het percentage ligt voor de 18 en 34 jarige op de 67%, voor de 35 en 54 jarige op 59% en 47% voor 55 jaar en ouder. 52% deelt graag hun ervaringen met betrekking tot een product door middel van sociale media. Ook hier ligt het percentage hoger indien de gebruiker jonger is. 60% van de gebruikers tussen de 10 en 34 deelt hun ervaring, 50% tussen de 35 en 54 jaar en 30% van de gebruikers die 55 jaar of ouder zijn.

 

De digitaal geïntegreerde mens

Deze groep bevat de mensen die geen duidelijk onderscheid maken tussen online en offline. Het hoort simpelweg bij hun manier van leven. Deze groep heeft meer dan 35 online aankopen gedaan in het afgelopen jaar. 25% van deze groep geeft aan hun smartphone te gebruiken om te winkelen op verschillende locaties. 32% gebruikers tussen de 18 en 34 jaar gebruiken hun smartphone, 22% tussen de 35 en 54 jaar en 9% van de mensen die 55 jaar of ouder zijn.

34% geeft aan geen probleem te hebben met het winkelen op een mobiel apparaat. Indien de mogelijkheid groter gaat worden om online aankopen te doen zal het mobiel winkelen zich vanzelf meer integreren. Van iedere 10 gebruikers zijn er 4 die hun smartphone gebruiken om online wat onderzoek te doen, zoals zoeken naar een betere prijs en/of reviews van de aankoop, terwijl ze fysiek aanwezig zijn in de winkel. 46% van de klanten vinden het minder fijn wanneer de winkel geen online aanwezigheid heeft.

 

Online retail ontwikkeling in Nederland

De omzet van de online retail in nederland is in de periode van januari t/m juni gegroeid met 8% ten opzichte van dezelfde maanden in het jaar daarvoor. Dat is een omzet van ruim 5 miljard in het eerste half jaar! Mensen bestellen steeds vaker en geven meer uit. We hebben gemiddeld 568 euro uitgegeven in de eerste helft van 2013 en zo’n 8,8 miljoen nederlanders hebben online aankopen gedaan!

Dat de online retail aan het groeien is, is nu wel duidelijk. Maar wist je dat de Nederlandse online retail tot 2030 zelfs groeit met 700%? Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants, een bedrijf dat behoort tot de top 3 strategieadviseurs van Europa. Voor traditionele, offline, retail wordt een online aanwezigheid belangrijk aangezien de winstgevendheid van fysieke winkels zonder maatregelen in de toekomst sterk zal dalen. Lees hier meer over op rolandberger.nl.

Online retail en Zoso

Door op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onder andere het online koop gedrag van gebruikers zijn we in staat je webshop hierop aan te passen. Zo streven we naar een zo'n hoog mogelijke conversie in je webshop. Heb je hier nog vragen over of heb je eventueel interesse in een webshop? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

En nu?

Tot welke van de 4 groepen behoor jij? Maak jij je ook zorgen over de veiligheid van je transactiegegevens? Ga jij eerst naar de winkel om een product te zien of te proberen voordat je een aankoop doet? Heb jij wel eens een mobiel apparaat gebruikt voor een aankoop? Laat het ons weten op Facebook, Twitter of Google+!