Hoe belangrijk is een meta description?

20 september 2017 • Dick van Lieshout
Door websitebouwers wordt er nogal eens met technische termen gegooid. De meta description is er daar een van. Wat is dat eigenlijk, wat moet jij ervan af weten en hoe belangrijk is dat?

Wat is een meta description?

Een meta description is een korte omschrijving van je webpagina. De omschrijving die je in de zoekresultaten van een zoekmachine ziet. Het wordt vaker ook wel de meta description tag of de (meta) snippet genoemd. Hieronder zie je voorbeelden van Zoso en Mijn Retail.

Waarom is die belangrijk?

Alhoewel Google zegt de meta description niet meer mee te nemen in zijn zoekresultaten is tóch belangrijk om voor goede meta descriptions te zorgen. Daarvoor zijn er twee belangrijke redenen:

  1. Als je webpagina in een lijst met zoekresultaten verschijnt, dan wil je graag dat de (be)-zoeker op jouw pagina klikt. Die kans wordt groter naarmate je een betere meta description hebt. Een goede meta description is dus van belang voor de click through rate.
  2. Heb je geen of geen goede meta description, dan loop je kans dat de zoekmachine er zelf eentje samenstelt op basis van de content van de betreffende pagina. Je hebt het dan dus zelf niet meer in de hand.
  3. Deelt er iemand je pagina via sociale media, dan neemt het betreffende medium de meta description over om je pagina te omschrijven.

Zoso-Tip. Wil je de meta description van jouw webpagina(s) checken? Open dan de pagina in je browser, klik met de rechtermuisknop op de pagina en kies ‘Paginabron weergeven’ (Chrome) of ‘Bron weergeven’ (IE). Zoek naar ‘meta’ en/of ‘description’. Je vindt dan zoiets als <meta name=”description” content=”omschrijving” />.


Hoe maak/schrijf je een meta description?

De lengte is erg belangrijk. De absolute maximale lengte is 160 karakters, incl. spaties. Is de description te kort, dan loop je de kans dat Google er zelf iets van maakt. Is de description te lang, dan loop je kans dat het laatste deel niet getoond wordt. Die kans loop je bovendien óók als Google er zelf iets aan toevoegt zoals een datum. Op de vraag hoe lang de description mag zijn, is geen eenduidig antwoord te geven. Het moet ergens tussen 135 en 150 karakters zijn.


Zoso-Tip. Maak voor élke pagina van je website een meta-description die tussen 135 en 150 karakters groot is. 


ZOSO CHECKLIST “META DESCRIPTION MAKEN”

  • Laat de commercieel verantwoordelijke voor elke pagina de meta description opstellen.
  • Voorkom dat de websitebouwer daar zelf iets voor bedenkt.
  • Hanteer een lengte tussen 135 en 150 karakters/tekens, incl. spaties.
  • Omschrijf WAT op de pagina te vinden is.
  • De meta description moet overeenkomen met de content die op de pagina staat.
  • Vermijd té veel reclametaal met superlatieven (de beste, grootste, fijnste…).
  • Neem er een call-to-action in op. Daarin vertel je de lezer wat hij moet doen. Bijvoorbeeld: ‘Leer meer over…’, ‘Lees hier over hoe je…”, enz.
  • Neem in je meta description het belangrijkste zoekwoord van webpagina op.
  • Zorg dat de meta description actueel is. Voorkom dus zoiets als ‘assortiment 2009’.
  • Neem het belangrijkste zoekwoord van de pagina over in de meta description.
  • Overweeg een woord in HOOFDLETTERS te zetten, maar wees daar heel erg spaarzaam mee.
  • Hoofletters komen al snel schreeuwerig over en te veel hoofdletters zijn lastig leesbaar.
  • Gebruik cijfers indien van toepassing. Bijvoorbeeld: ‘Offerte binnen 24 uur in huis’.

Download de checklist als PDF.

Hoe voeg je zo’n meta description aan je websitepagina’s toe?

Dat hangt er natuurlijk van af welk content management systeem je gebruikt. Informeer eventueel bij je websitebouwer.

HTML. Je kunt zelf een code toevoegen aan je website. Bijvoorbeeld:
<meta name=”description” content=”…………………………………..”>

Wordpress. Heb je een Wordpress-site die je zelf beheert, dan kun je een plug-in installeren om de meta description toe te voegen. Zowel voor alle pagina’s als voor alle berichten/blogs. Een uitstekende SEO plug-in waarmee dat dit kan is Yoast SEO.  

Zoso-website. Heb je een website door Zoso gemaakt? Dan ken je waarschijnlijk het makkelijke content management systeem van Zoso. Hierin kun je voor elke pagina en voor elke (nieuws)-bericht/blog een meta description toevoegen. Als je de betreffende pagina of het betreffende artikel in het CMS selecteert, zie je rechts enkele tabjes.

Onder SEO vind je meta omschrijving. Die kun je zo lang maken als je zelf wilt, maar hanteer zoals gezegd tussen de 135 en 150 tekens. Onder de meta omschrijving zie je het Googlevoorbeeld. Daar zie je realtime hoe je meta omschrijving (naar alle waarschijnlijkheid) door Google getoond zal worden.

MijnRetail.nl. In het content managementsysteem van MijnRetail.nl omschrijf je kort je eigen bedrijf (“Over …). Dit wordt dan automatisch de meta description van je homepage. Daar heb je dan zelf geen omkijken naar.


Zoso-Advies. De meta description (snippet of meta omschrijving) wordt weliswaar niet meer door Google in de ranking meegenomen, maar is toch uiterst belangrijk voor de click through rate. Maak voor elke pagina aan de hand van onze checklist een meta description en zorg zo dat de zoekmachines niet iets zelf hoeven te verzinnen en dat er goed op jouw zoekresultaat wordt doorgeklikt.