Goed scoren met metatitle en metadescription (metatags)

13 juni 2022 • Dick van Lieshout
Is een klant opzoek naar iets dat jij hem kunt bieden? Dan wil je ook dat je gevonden wordt als hij er op Google naar zoekt. Met wat aandacht voor je metatags scoor je dan beter in die Googlezoekresultaten.

Metatags en Google

Een zoekresultaat bij Google bestaat eigenlijk uit drie delen: het website-adres, de titel van de pagina (de metatitle of metatitel) en de beschrijving (metadescription of de metabeschrijving). Hoe beter de titel en de beschrijving bij de zoekopdracht passen, hoe beter dat jouw pagina bij Google scoort. Met de metatitle geef je aan dat de pagina in de zoekresultaten mag verschijnen en met de metadescription hoe de pagina moet verschijnen.

Dit is een voorbeeld van de pagina ‘De mogelijkheden van de QR-code’ op de website van MKB Marketing Team.


Voorbeeld Metatags.png


In HTML (de programmeertaal voor websites) ziet dit er als volgt uit:

<meta name=”title” content=”De mogelijkheden van de qr-code – MKB Marketing Team”/>

<meta name=”description” content=”Door de Corona=app lijkt de QR-code nu ook bij het grote publiek ingeburgerd. Wat kun jij als ondernemer met die QR-code?”/>

Metatags en jouw website

Moet je nu zelf kunnen programmeren? Wel nee. Je moet wel proberen een goede metatitle en metadescription voor jouw websitepagina’s (en/of blogpagina’s) te schrijven. En … om die in te vullen waar dat nodig is. We geven je een aantal tips…

Hoe lang mag de titel zijn? Maak de metatitle niet langer dan 60 tekens. ‘De mogelijkheden van de QR-code’ is al best een lange titel en is slechts 31 tekens. Zorg dat in de titel snel duidelijk is waarover het gaat en dat het aanzet om de pagina verder te bekijken. Eventueel kun je de titel in twee delen knippen door een zogenaamd sluisteken toe te voegen. Dat is het verticale streepje (|) op je toetsenbord. Zo’n sluisteken valt op en je kunt er je titel korter mee maken. 

Wat zet je in de titel en in de beschrijving? Weet je wat het best scorende zoekwoord is? Neem dat dan op in de titel én in de metabeschrijving. Elke webpagina en élk blogartikel bevat een boodschap die het allerbelangrijkste van die pagina is. Neem die op in de metabeschrijving. In die omschrijving kun je dan het zoekwoord en een of enkele voordelen voor de websitebezoeker noemen. Schrijf actief; dat kan door de gebiedende wijs te gebruiken: ‘klik hier’ of ‘lees verder’ zijn hier voorbeelden van. De vraag ‘Wat kun jij als ondernemer met die QR-code?’ zet ook aan om verder te lezen. Als de bezoeker tenminste het antwoord op die vraag wilt weten…

Hoe lang mag de metadescription zijn? Alhoewel er ook testen zijn gedaan die aantonen dat een (te) lange beschrijving ook goed scoort, kun je toch het beste van 160 tekens uitgaan. Dat is meestal ruim voldoende om te tonen waar de webpagina over gaat en welke voordelen de lezer daar kan behalen. 

En nu nog op je website plaatsen

Je hebt de inhoud van je webpagina gereed en de titel en de beschrijving geschreven. Dan hangt het van het websiteplatform (en het CMS – het contentmanagementsysteem)  hoe je de titel en de beschrijving toe moet voegen. 

  • Wordpress. Beheer je zelf een Wordpress-site? Installeer dan de plug in van Yoast of laat deze installeren. Met de gratis basisversie van Yoast kun je meteen zien hoe de titel en de beschrijving er in Google uit gaan zien.
  • MKB Marketing Team. Het websiteplatform van MKB Marketing Team heeft al een vergelijkbare tool. Die vind je voor webpagina’s onder ‘Website’, ‘Pagina’s’ en dan onder het tabje ‘G Seo’ en voor blogs onder ‘Nieuws’, ‘Nieuwsbericht bewerken’ en dan onder het tabje ‘G Seo’.
  • Zoso. Bij Zoso staan de paginatitel, URL-naam en de metadiscription onder het kopje 'SEO' bij het schrijven van een pagina.

Je kunt je titels en beschrijvingen ook van tevoren al eens testen met een online tool zoals Snippet optimizer.

 


Schrijf metatitles en metadescriptions voor je webpagina’s (en blogpagina’s), die niet langer zijn dan respectievelijk 60 en 160 tekens en die de belangrijkste voordelen, de belangrijkste boodschap en het belangrijkste zoekwoord van de pagina bevatten. Zo kom je hoger in de zoekresultaten van Google.