Content curation deel 2

12 maart 2014 • Brieneke van den Einden
Het internet staat bomvol informatie. Er is veel voordeel te halen door een selectie te maken van deze informatie en deze in hapklare brokken te presenteren. In deze blog gaan we je uitleggen waarom het belangrijk is om aan content curation te doen en hoe je dit kan doen.

Waar ging het in "Content curation deel 1" over?

In de laatste blog, Content curation deel 1, ging het over wat content curatie precies inhield en welke vormen van automatische content curation er bestaan.

Content curation is het proces van het verzamelen, ordenen en weergeven van informatie relevant aan een bepaald onderwerp of interessegebied. Van de informatie die gedeeld wordt komt 80% van andere af en 20% is door de schrijver zelf geschreven.

Je hebt automatische content curation en content curation met de hand. Automatische content curation wordt gedaan met behulp van de volgende drie mogelijkheden:

  • Collaboratieve filtering
  • Sociale waardering
  • Semantische analyse

Collaboratieve filtering; Collaboratieve filtering is een methode waarbij er een voorspelling van je interesse wordt gedaan. Het systeem geeft je een aanbeveling op basis van je ‘keuzes’ in het verleden. Of de aanbeveling is gebaseerd op stemmen en views van een bepaalde gemeenschap

Sociale waardering; Sociale waardering maakt gebruik van gebruikersbeoordelingen en aanbevelingen om inhoud te selecteren. Het systeem zoekt iemand met vergelijkbare interesses en baseert vervolgens zijn aanbevelingen op de activiteit van de andere persoon.

Semantische analyse; Een semantische analyse onderzoekt de relatie tussen de verschillende elementen en bronnen van informatie in een bepaald 'document'. 

Waarom is content curation belangrijk?

Je betekent iets voor je publiek

MitchKapor.jpg

“Getting information off the Internet is like taking a drink from a fire hydrant.” - Mitchell Kapor

Tegenwoordig maakt, volgens het ITU, ongeveer 39% van de wereld gebruik van het internet. Dat komt neer op bijna 2.7 miljard mensen! Door alle kennis die ze op het internet plaatsen is er een gigantisch aanbod van informatie beschikbaar. Er is behoefte aan mensen met kennis die een selectie maken van die informatie die van belang is.

Je leert zelf meer

Door reacties op bijvoorbeeld je blog of facebook berichten kan je zelf ook weer leren van andere. Dus door kennis te delen ontvang je de kennis van andere.

Je zet jezelf op de kaart

Door het delen van kennis kan je een ‘gedachte-leider’ worden in je branche of categorie. Met goede content curation laat je zien dat je ergens verstand van hebt, en van toegevoegde waarde bent. Dat levert vervolgens weer een toename in business of relaties op. Het zorgt ervoor dat het publiek voor je merk breder wordt en vergroot.

Goede content is niet meer goed genoeg

Met goede content alleen kom je er niet meer. Tegenwoordig moet je waanzinnig geweldige inhoud presenteren die past bij je strategie en die aanzet tot actie. Het geven van deze informatie moet op een consistente en doorlopende manier. Als je content curation goed zit kan dat een toename in website bezoeken opleveren.

Kortom; Content curation zorgt ervoor dat je website boeiender wordt, je zichtbaarheid verbeterd en je nieuwe lezers, kijkers of klanten vergaard. Voor bedrijven of personen is het een manier om aan hun aanwezigheid te werken.

Hoe moet je content curation doen?

Volgens Beth Kanter is content curation een proces van de drie S’s.

  • Seek
  • Sense
  • Share

Seek

Seek staat voor het zoeken, verzamelen en samenvoegen van waardevolle informatie. Deze informatie moet relevant zijn aan het werk dat je doet of de categorie waar je mee bezig bent. Bepaal van te voren je onderwerpen en je bronnen. Bekijk altijd meer dan dat je uiteindelijk vast legt. En leg alleen datgene vast wat van hoge kwaliteit is. Zoek bijvoorbeeld uit wie er experts zijn op het terrein waarover je informatie zoekt en leer van hun.

Sense

Sense is het begrijpen van de informatie. Tijdens dit proces ga je ook door de informatie die je verzameld hebt heen en selecteer en analyseer je de beste en meest relevante informatie die gebruikt kan worden. Tijdens deze fase ben je bezig met het schrijven, aantekeningen maken, archiveren en toepassen van de informatie. Je giet de informatie in een vorm die waarde toevoegt aan je werk of strategie. Ga niet willekeurig links delen maar voorzie je informatie van context.

Dit doe je voor de lezers zodat zij de informatie makkelijk in zich op kunnen nemen en eventueel toe te passen.

Sense is ook het presenteren van deze informatie op een manier die aansluit bij de communicatie doelstelling of professionele leerdoelen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een blog zijn zoals we hier doen of door middel van een presentatie waarin je een samenvatting geeft van de belangrijkste punten.

Share

De laatste stap is het publiceren van je informatie. Dat is wat we bijvoorbeeld met deze blog gedaan hebben. Door het te plaatsen op onze website hebben we de informatie beschikbaar gemaakt voor jou. Door het artikel te publiceren geven we jullie de mogelijkheid te reageren op wat er hier gezegd wordt.

Vergeet niet om ook gebruik te maken van social media. Gebruik Facebook, Twitter, etc. om publiek naar je verhaal te lokken. Prikkel ze met korte berichtjes die makkelijk te delen zijn met andere. En leidt ze zo naar de plek waar je volledige verhaal te vinden is.

jouwverhaal2.png

Geef credit aan de bronnen waar je gebruik van gemaakt hebt en beantwoord vragen. Geef je netwerk constant goede informatie. Reageer op informatie en reacties van andere mensen.

Credits

De informatie uit de content curation blogs is voornamelijk afkomstig uit de blogs van de onderstaande personen:

Beth Kanter; Beth Kanter is een internationaal erkende trainer en expert in online en offline 'peer learning' en andere educatieve benaderingen. Ze schreef de blog: "Content Curation Primer" op haar website bethkanter.org.

Lisha Klopper; Lisha Klopper is een marketeer, strateeg en creatieve denker. Ze schreef de blog: "What is Content Curation: 10 Content Curation Tools & Tips to Get Started" bij SearchDecoder op hun website: searchdecoder.com.

Erwin Blom; Erwin Blom is een publicist, spreker en ondernemer. Hij schreef de blog: "Maak je site aantrekkelijk of word online autoriteit met 'content curation'" op de website van fastmovingtargets.nl.

Tot slot

Dit waren kort de redenen waarom het goed is om aan content curation te doen en hoe je handmatig content curation doet. Doe jij al (onbewust) aan content curation? Hoe pak jij het normaal aan als je informatie wilt delen? Laat het ons weten op Facebook, Twitter of Google+!