Content mapping: doe meer met je content

31 maart 2014 • Femke van Gemert
Hoe zorg je dat de content die je creëert niet ondergesneeuwd raakt, doordat jouw post wegvalt in alle andere posts? Met content mapping verspreid je je content uit over verschillende kanalen en tijden, en zorg je ervoor dat je meer uit je content haalt.

Wat is content mapping?

Content mapping is het proces van het organiseren van je content, zodat het beter gepresenteerd kan worden aan de bezoeker. Content kan van alles zijn, van een blog tot een video. Als je content aan het creëren bent, zoals een blog of een filmpje, wil je graag dat er zo veel mogelijk mee gedaan wordt. Je wilt dat er meer mee gebeurd, en niet dat het gepost wordt en dat was het dan. Aan de andere kant wil je ook weer niet in herhaling vallen door steeds hetzelfde te posten.

Door een content map te maken, creëer je als het ware een blauwdruk om content op verschillende kanalen te verspreiden. Je deelt je content op in verschillende berichten, die je via verschillende kanalen en op verschillende tijden kunt verspreiden. Op die manier kun je meer mensen bereiken.

Verspreid je content over meerdere kanalen

Een onderwerp kun je op meerdere manieren brengen. Je kunt er een blog over schrijven, een infographic van maken of een video over opnemen. Door content mapping toe te passen, kies je niet voor één manier, maar combineer je verschillende manieren. Hierdoor kun je de levensduur van je content verlengen.

Als je een blog schrijft over je onderwerp, kun je bijvoorbeeld voorafgaand kleine teasers geven door een subonderwerp uit je blog uit te lichten. Je zou ook alvast een afbeelding kunnen posten, die later dan weer terug komt in je blog. Maar ook nadat je je content hebt gepubliceerd kun je kleine updates erover blijven geven. Plaats later nog een aantal foto’s, die niet zijn gepubliceerd bij de blog zelf, maar alsnog leuk zijn om te delen. Op deze manier kun je, door op meerdere manieren je content te delen, de levensduur ervan verlengen. Je onderwerp blijft dan langer onder de aandacht omdat je iedere keer weer iets erover verteld.

Bovendien heeft elk kanaal zijn eigen kenmerken, waardoor je specifiek iets voor dat kanaal kunt posten. Twitter is geschikt om een kleine korte boodschap te plaatsen, zoals bijvoorbeeld een quote. Instagram is daarentegen weer gericht op foto’s, waardoor je bijvoorbeeld een making of foto kunt plaatsen. Ook op Facebook doen foto’s het goed, terwijl LinkedIn juist weer beter is om formele berichten te posten. Zo zie je dat ieder kanaal zijn eigen kenmerk(en) heeft.

Hoe start ik met content mapping?

Allereerst zul je een onderwerp moeten hebben. Kies hierbij een onderwerp waarover je graag wilt vertellen, iets dat je graag onder de aandacht wilt brengen. Dit kan al reeds bestaande content zijn en hoeft niet perse door jezelf gemaakt te zijn. Bijvoorbeeld een interessante blog die je op een website tegen kwam, of een interessante video die je hebt gezien. Daarnaast kan het ook nieuwe content zijn. Bijvoorbeeld een blog die je aan het schrijven bent, of een infographic die je aan het maken bent. Bepaal ook alvast waar je je onderwerp gaat plaatsen, zodat je weet waar je naar gaat verwijzen. Dit kan een pagina op je website zijn, maar ook YouTube of zelfs een krantenartikel.

Als je eenmaal je onderwerp hebt, ga je dat onderverdelen in een aantal subonderwerpen. Zorg ervoor dat het subonderwerp relevant is aan je onderwerp. Bedenk wel dat de content over het onderwerp nog moet creëren, dus het kan best zijn dat achteraf een subonderwerp er niet meer goed bij aansluit. Probeer de subonderwerpen dus zo globaal mogelijk te maken.

Zodra je de subonderwerpen hebt ga je hierbij invalshoeken bedenken. Denk bij een invalshoek ook meteen aan hoe je deze als update kunt plaatsen. Is het in de vorm van een quote, een afbeelding of misschien al een klein stukje tekst? Zodra je invalshoeken voor je subonderwerpen hebt bedacht, heb je een aantal berichten (updates) die je kunt posten over het onderwerp.

 

contentmapping-contentmap.png

 

Nu je weet wat je wilt gaan posten, zoek je daar het juiste kanaal bij. Houd hierbij rekening met de eigenschappen van het kanaal. Twitter leent zich bijvoorbeeld goed voor een quote, terwijl je op Facebook een afbeelding (met eventueel een stukje tekst) kunt plaatsen. Zodra je weet op welke kanalen je je updates gaat plaatsen, kun je ze gaan inplannen.

Je wilt ze niet allemaal tegelijkertijd posten, want anders heeft het geen zin dat je een content map hebt gemaakt. Bepaal in welke periode je je onderwerp wilt plaatsen en verdeel de updates daarover. Plaats je op vrijdag een interessante blog, plaats dan bijvoorbeeld op iedere dag daarvoor een update om mensen te triggeren om op vrijdag die blog te gaan lezen. Varieer zo veel mogelijk, dus post niet elke dag in de ochtend, maar verspreid het over een zo breed mogelijke periode. Zo bereik je iedereen binnen je doelgroep, en vergroot je het bereik van je content.

Credits

De informatie uit deze blog is voornamelijk afkomstig uit de volgende bronnen: Wikipedia, Sstroop, Sixrevisions (James Deer), Frankwatching (Carlijn Postma).

Tot slot

Een content map maken kost tijd, waarbij de kwaliteit van de content voorop staat. Content mapping is niet bedoeld om gewoon zo veel mogelijk content te creëren, de content moet wel relevant zijn. Niet ieder onderwerp is op te splitsen. Bekijk voor jezelf of het nuttig is om dit voor de content die je creëert toe te passen.

En nu?

Wij zijn in ieder geval bezig met het toepassen van content mapping op onze eigen blogs. Maar wij zijn ook benieuwd naar wat jij hiervan vindt. Vind je content mapping nuttig? Ga je het proberen? Laat het ons weten op Facebook, Twitter of Google+!