Gebruik jij al rich snippets? Wat zijn het eigenlijk?

05 juni 2013 • Femke van Gemert
Als deze term je niet bekend is, maak je geen zorgen, er wordt nog niet door iedereen gebruik van gemaakt. Rich Snippets verrijken bijvoorbeeld je zoekopdracht in Google, zodat er meer relevante informatie getoond wordt zodra je website in de zoekresultaten terug komt. Na onze blog zul je er alles van weten, en kun je het op je eigen website gaan gebruiken.

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn de regels tekst onder een zoekresultaat, die extra informatie geven over wat er te vinden is op de desbetreffende website. Standaard zie je daar de titel van de pagina, de url van de pagina en een aantal regels tekst. Je kunt deze tekst verrijken door er extra informatie aan toe te voegen. Denk hierbij aan productgegevens zoals de prijs en voorraad, evenement informatie zoals de datum en locatie of de auteur van een blog. In totaal zijn er 9 rich snippets die je kunt gebruiken, die zometeen allemaal aan bod komen.

richsnippets.png

Zoals je op het voorbeeld hierboven ziet, krijgt je zoekresultaat door middel van rich snippets meteen een heel ander uiterlijk. Dit is een extra manier om op te vallen tussen de andere zoekresultaten, helemaal als je concurrenten het nog niet doen.

Welke rich snippets zijn er?

Breadcrumbs

De rich snippet breadcrumbs, oftewel navigatiepad, toont het pad binnen de website in plaats van de pagina url.

breadcrumbs.png

Recensies

Hiermee komen een aantal eigenschappen uit de recensie terug in het zoekresultaat. Zoals de beoordeling, de auteur en datum van de recensie.

Personen

Met deze rich snippet kun je persoonsgegevens terug laten komen in de zoekresultaten. Je kunt hierbij denken aan een foto, naam of bijnaam, functie die de persoon bekleedt, website url, bedrijf waar de persoon werkt en een adres.

personen.png

Producten

Bij producten kan er extra informatie komen te staan, zoals prijs, beschikbaarheid en beoordelingen. Tevens kan deze rich snippet ook gebruikt worden om een aanbieding te tonen.

Bedrijven en organisaties

Hiermee kun je direct contactgegevens tonen in de zoekresultaten. Zoals de naam, website url, adres en telefoonnummer van het bedrijf of organisatie.

bedrijf.png

Recepten

Ook bij een recept kan extra informatie getoond worden. Denk hierbij aan een foto, ingrediënten, tijd, beoordeling, voedingswaarden, etc.

recepten.png

Evenement

De rich snippet evenement toont extra informatie over het desbetreffende evenement in het zoekresultaat. Hierbij zie je bijvoorbeeld de datum, locatie, tijdsduur, categorie, foto of ticketverkoop.

Muziek

Hiermee kun je nummers linken aan het zoekresultaat. Daarbij kan de titel, url, album en lengte getoond worden.

music.png

Software applicatie

Met deze rich snippet zie je extra gegevens van de software applicatie in het zoekresultaat. Zoals omschrijving, url, afbeelding, beoordeling, prijs, etc.

softwareapp.png

Hoe kan ik rich snippets gebruiken?

Er zijn drie manieren waarop je rich snippets kunt toevoegen aan je website: microdata, microformats en RDFa. Wij gebruiken altijd de microdata variant, deze wordt ook door Google aanbevolen. Microdata kan onder andere door zoekmachines en browsers gebruikt worden om een betere gebruikerservaring te bieden. Als je wilt gaan werken met rich snippets, dien je bij de html code van je website te kunnen komen. In de html code voeg je namelijk een aantal stukjes code toe, waardoor je de rich snippets activeert.

En nu?

Mocht je hier nog vragen over hebben, of de mogelijkheden voor jou website willen bespreken, dan ben je altijd welkom! Neem contact op met ons. Verder zijn wij benieuwd of je rich snippets een goede toevoeging vindt of zie je het nut er niet van in? Laat het ons weten op Facebook, Twitter of Google+!