Een sterke slogan voor je website

09 januari 2020 • Femke van Gemert
Je website bezoeker wil meteen weten of hij op de goede website zit. Is dit het bedrijf dat ik zoek? Moet ik op deze website zijn? Met een sterke slogan maak je het meteen duidelijk.

Wat is een slogan?

Een slogan wordt ook wel eens: ‘motto’, ‘slagzin’ en ‘pay-off’ genoemd. Een slogan verduidelijkt wat een bedrijf doet en waar het voor staat én het kan je naamsbekendheid vergroten.

Wat zeg je met een sterke slogan?

Met een slogan kun je verschillende zaken overbrengen. Dat kan een gevoel zijn waarmee klanten zich graag identificeren (Nike: Just do it!), maar ook een bepaalde strategie (4 uur Cup-a-Soup, dat zouden meer mensen moeten doen).

Voor veel bedrijven geeft een goede slogan echter de concrete reden weer die maakt dat klanten gemotiveerd worden om juist bij dit bedrijf hun geld te besteden. Dit betekent dat een slogan altijd moet uitgaan van de behoefte van de klant: hij weerspiegelt de voornaamste reden dat een klant juist bij jou wil kopen.

Een sterke slogan is…

Een sterke slogan maakt kort en krachtig duidelijk waar jouw bedrijf voor staat. Het geeft een korte uitleg van wat je doet, wat je visie is of waarin jij anders bent dan je concurrent. Kortom, waar je uniek in bent.


Zoso-tip. Een sterke slogan voegt iets toe als de inhoud voor zichzelf spreekt en hij maakt indruk als hij leuk en pakkend is.


Hoe maak je een indrukwekkende, leuke, pakkende en sterke slogan?

Speel met woorden. Je kunt woorden met een dubbele betekenis gebruiken, uitdrukkingen verdraaien of woorden anders spellen of rijmen.

  • Houthandel Jongeneel: het hout nooit op
  • Er gaat niets boven Groningen
  • DAS: het antwoord op alles waar u niet om heeft gevraagd
  • Brood van ’t Stoepje, dat eet je niet, dat snoep je

Kort en krachtig. Een korte slogan wordt gemakkelijker onthouden, maar … héél korte slogans werken alleen met een bepaalde context waarin ze worden geplaatst.

  • Echt HEMA: er wordt in de reclame uitgelegd wat er daadwerkelijk echt HEMA is.
  • Dat zeg ik, Gamma: hier gebeurt hetzelfde.

Emotionele lading. Sommige slogans weten mensen te raken. Door in te spelen op de persoonlijke belevingswereld wordt het imago van het merk bevestigd.

  • IKEA: design your own life
  • Prenatal: als jij wij wordt
  • Het Zwitserleven-gevoel

Unieke belofte. Waarin onderscheid jij je van je concurrent?

  • Miele: er is geen betere
  • DA: de vriendelijke specialist
  • Mediamarkt: ik ben toch niet gek?

Taaltips voor slogans

Gebruik ‘ritmiek’. Oftewel gebruik rit­mi­sche zinnen, deze worden ge­mak­ke­lij­ker onthouden.

Rijmende zinnen. Rijmen worden veel gebruikt in slogans.

  • Duyvis, als er een fuif is!

Alliteraties. Alliteraties zijn woorden met een gelijke beginklank.

  • Melk, de witte Motor
  • Wie kaas kiest Kollumer
  • Heerlijk, helder, Heineken

Hyperbool. Dit is een stijl waarbij clichématig gebruik wordt gemaakt van een grote mate van overdrijving.

  • Appelsientje, het beste onder de zon
  • Witte Reus, wast een berg, kost een beetje

Slechtste slogan top-5

Elk jaar wordt de slechtste slogan van het jaar gekozen. De ‘winnaars’ van 2018 waren:

  1. We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier)
  2. Ga niet zelf kutte, Bel Ronald Schutte! (Stukadoors/schildersbedrijf Schutte)
  3. Voor ieder reetje een Aarts W.C’tje (Aarts Sanitair Service)
  4. Met je fiets in de penarie? Bel dan even met Harie… (Fietsenmaker Harrie)
  5. Theo en Peet, voor al u electriciteet (PC van der Peet)

Een sterke slogan die zegt waar jij uniek in bent

Ja, waar ben jíj eigenlijk uniek in? Wat is jouw unieke verkoopargument? Waarom moet de klant juist bij jou kopen? Dat is allemaal nog niet zo makkelijk gezegd. Hanteer het stappenplan dat de marketeer Ted Ciuba eens hiervoor schreef.

Stap 1. Jij en de markt

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  1. Wat zijn de drie belangrijkste voordelen waarvoor klanten jouw product of dienst kopen?
  2. Wat is jouw sterkste punt in de markt?
  3. Wat zegt jouw klant dat jouw sterkste punt in de markt is?
  4. Wat is het grootste voordeel van jouw concurrent ten opzichte van jouw product of dienst?
  5. Wat is de belangrijkste klacht in jouw branche?
  6. Op welk punt is jouw concurrent ‘bang’ om te handelen?

Als je dat op papier hebt, ga je een stap verder.

Stap 2. Jouw unieke verkoopargument

  1. Wat is het belangrijkste pijnpunt, probleem, of uitdaging in de markt, waar jíj een oplossing voor hebt.
  2. Omschrijf vervolgens jouw unieke oplossing voor dit probleem.
  3. Daarna maak je er een lekker bekkende slogan van.

En dan?

Neem je slogan op in zoveel mogelijk communicatie. Op je folders, briefpapier, facturen, visitekaartje én natuurlijk ook op je website en je social media pagina’s. Eventueel koppel je het aan je logo.


Zoso-tip. Maak een pakkende slogan die zegt wie je bent, wat je doet en waar je uniek in bent. Zet deze op een opvallende plek op je website en in je andere marketing communicatie.


«