Vanderlande

Case: Vanderlande

Experience Republic benaderde ons voor de ontwikkeling van een game die zou gaan draaien op een heuse arcade kast. Deze kast zou worden gebruikt op beurzen en bij Vanderlande zelf. Gelukkig draaien wij onze hand niet om voor een uitdaging en zijn we hier mee aan de slag gegaan!

Concepting

Het idee van een arcade kast stond vast, nu moest er nog bedacht worden wat voor soort game er op zou gaan draaien. Hierbij hebben we een actieve rol gespeeld; de game zou voor de deadline af moeten zijn, daarnaast technisch haalbaar én we moesten rekening houden met hoe de kast te bedienen zou moeten zijn. Want bij een arcade kast horen natuurlijk wel bijbehorende controls! Daarover later meer.

Vanderlande is vooral bekend vanwege hun bagage systemen op vliegvelden, maar vanuit de opdrachtgever kwam de vraag of de focus van deze game op hun logistieke systemen mocht liggen. Het uiteindelijke concept is een spel voor twee spelers geworden waarin een goede samenwerking centraal staat om een zo hoog mogelijke score te behalen.

Het idee van het spel is dat speler 1 de aanvoer van de inkomende pakketten naar de centrale loopband in het midden bedient, terwijl speler 2 de juiste pakketten naar de uitgaande vrachtwagens verstuurd door deze van de centrale band af te halen. Speler 2 moet dus goed communiceren welke pakketten er gevraagd worden en speler 1 moet die pakketten aanleveren.

Na wat playtesting zijn er nog een aantal wijzigingen doorgevoerd aan bovenstaande schets, zo kan speler 1 per vrachtwagen zelf de kleur van de pakketten die worden aangeleverd kiezen en heeft speler 2 de mogelijkheid om pakketten van de centrale band ‘weg te sturen’ zodat deze niet te vol raakt.

Uitwerking

De game is volledig speelbaar binnen een browser. Hiervoor wordt er gebruikt gemaakt van het CreateJS framework. Er is voor deze oplossing gekozen omdat dit het makkelijk maakt om de game met behulp van een laptop in de arcade kast te integreren, en daarbij meteen de bijbehorende controls aan te sluiten.

De graphics zijn verzorgd door Edwin van den Heuvel.

Om het arcade gevoel compleet te maken is er een titelscherm (inclusief informatieve video) en een highscore systeem toegevoegd. Het highscore systeem is door de beheerder te resetten, zodat er bijvoorbeeld voor ieder evenement waarop de kast komt te staan een nieuwe top 10 gestart kan worden.

Keep it under control!

Zoals eerder vermeld hebben we ook ondersteuning verleend bij de manier waarop de kast te bedienen is. Want wat is nou een arcade kast zonder old school joysticks en knoppen? Om de game die in de browser draait te laten communiceren met de controls van de arcade kast, hebben we deze gekoppeld met behulp van een Arduino Nano. De Arduino emuleert een USB-toetsenbord zodat iedere knop die ingedrukt wordt, geïnterpreteerd wordt als letter die je op het toetsenbord indrukt. Bijvoorbeeld, joystick van speler 1 omhoog is de letter w, joystick van speler 1 omlaag is de letter s, etc. De browser detecteert deze invoer alsof het een normaal USB-toetsenbord is dat gebruikt wordt en zo wordt de game aangestuurd.

A wise man once said:

"Nee heb je, ja kun je krijgen.
Neem contact op."