Popronde

Case: Een interactieve website

Voor Stichting Popwaarts is de site voor het project Popronde uitgegroeid tot een belangrijk middel om de organisatie van dit grootste reizende festival goed te laten verlopen. En het publiek vindt er de laatste informatie over wie, waar, wanneer optreedt. Via het eigenzinnige ontwerpbureau Space3 raakte Zoso al in 2009 bij het project betrokken. Na dit seizoen, gaat Zoso aan de slag met een compleet nieuwe site om het ontstane bouwwerk van losse toevoegingen te vervangen.

"Van technische mogelijkheden hebben wij geen kaas gegeten"

"Space3 maakte in 2003 voor het eerst de huisstijl en een ontwerp voor de website en het drukwerk van Popronde. De site was statisch met informatie voor deelnemers en publiek. Omdat we origineel wilde zijn, maakten we ieder jaar een nieuw ontwerp. De webbouwer waar we toen mee werkten deed hetzelfde, hij bouwde ieder jaar een nieuwe site. Via een collega van me kwamen we in contact met Dick. Het klikte meteen goed. Hij heeft destijds ook de website gebouwd van space3. Een paar jaar later hebben we hem gevraagd om mee te kijken naar de site voor Popronde. We kregen vragen over uitbreiding van de site met allerlei technische mogelijkheden. Daar hebben wij geen kaas van gegeten. Daarmee zijn we dus naar Dick gegaan. Die denkt helemaal mee vanuit het belang van de klant. Dick ontwierp als eerste een vast geraamte waar wij ieder jaar een nieuw ontwerp op kunnen leggen. En in stappen maakte hij de site interactief. Een groot succes. In eerste instantie 'te' groot."

Martijn Munsters
space3, Eindhoven, www.space3.nl

 

Interactief voor alle betrokkenen

Dick over de aanpak: "Al sinds de kennismaking in mijn studietijd, spreekt de stijl van Space3 me heel erg aan. In de ontwerpen voor Popronde komt die stijl ook helemaal tot zijn recht. Maar de statische website voldeed niet meer aan de behoefte van Popronde. Alle inschrijvingen en geluidsbestanden van deelnemers moesten, bijvoorbeeld, handmatig worden verwerkt. Een enorme klus. Dus om te beginnen, kregen de artiesten een beveiligde profiel pagina. Zij kunnen diverse gegevens invullen en geluidsbestanden uploaden. Dat was al meteen zo'n succes dat de site vastliep. De serverruimte bij de toenmalige provider was er totaal niet op berekend. Stichting Popwaarts moest een duur pakket bijkopen om dat probleem snel op te lossen. Het eerstvolgende jaar hebben we de website verhuisd naar onze eigen server, met een flexibel pakket. Na de artiesten kregen ook de coördinatoren een beveiligde login, daarna de selectiecommissie, space3 voor de meeste recente informatie nodig voor het drukwerk, en de fotografen. Die zijn trouwens wel erg enthousiast met het uploaden van foto's. Iedereen brengt, haalt en wisselt dus informatie uit via de site. Het is een echt platform geworden."

"Het online boekingssysteem scheelt me 75% in tijd"

"Zoso is een ideale partner voor ons: jong, creatief en innovatief. Ze vertalen onze ideeën en wensen iedere keer weer in praktische oplossingen die heel gebruiksvriendelijk zijn. Bijvoorbeeld het online selectie- en boekingssysteem dat Zoso voor ons heeft ontworpen. Het scheelt me echt 75% in tijd. En verder weet Zoso onze behoeften perfect te integreren met de vormgeving van space3. Ze zijn flexibel en denken altijd mee. Het is ook heel prettig dat ze echt feeling hebben met Popronde. Dat communiceert extra makkelijk."

Mischa van den Ouweland
Stichting Popwaarts, Nijmegen

 

Nieuw functioneel design nodig

Door alle veranderingen en de snelle groei is de site van Popronde uitgegroeid tot een huis met een verzameling bijgebouwen. Een interactieve site met één duidelijke oplossing voor het hele proces en alle vragen. We bekijken opnieuw waar alle gebruikers behoefte aan hebben. Dat verwerken we achter de schermen in een sterk functioneel design dat iedere gebruiker ondersteunt in zijn rol binnen Popronde.

iPhone App en Android App

Naast het Popronde webportaal heeft Zoso ook de mobiele Popronde App ontwikkeld voor Android en iPhone. Deze apps draaien volledig op het ZosoCMS wat voor het hele portaal wordt gebruikt. Hierdoor is niet nodig om informatie dubbel in te voeren of te beheren. Alle beschikbare informatie is realtime.

Case: Popronde blog

In 2020 kwam de wens voor een blog van popronde, bijpassend aan de website. Een blog gevuld met nieuwsberichten, muziek en podcasts. Popronde wilde hierbij vasthouden aan zijn eigen, herkenbare stijl.

Er werd besloten om een subdomein aan te maken voor deze blog, welke gemakkelijk te bereiken is via zowel de Popronde website als een op zichzelf staande weblink. Bij benadering van de blog is direct de stijl van Popronde te herkennen aan de kleurstelling, de speelsheid van en de afwisseling tussen de vele elementen. Toch is de website overzichtelijk en is een duidelijk onderscheid te vinden in nieuwsberichten, YouTube filmpjes, podcasts en muziek luisteren via Spotify. Back-end wordt ook deze website beheerd via hetzelfde ZosoCMS systeem als dat van Popronde zelf.

A wise man once said:

"Nee heb je, ja kun je krijgen.
Neem contact op."