Je website automatiseren? 5 tips!

11 april 2017 • Femke van Gemert
Door je website te automatiseren maak je het jezelf én de websitebezoekers een stuk eenvoudiger. Heeft dat nog meer voordelen en ... wat pak je nu als eerste aan?

Automatiseren voor dummies

Automatiseren is het vervangen van menselijke arbeid door machines of computers en computerprogramma's. Als je een website hebt en er is online activiteit en interactie door websitebezoekers, dan leidt dat tot werk. De websitebezoeker wil iets van jou en dus moet jij aan de slag. En deze, laten we het met een groot woord processen noemen, zijn te automatiseren. 

Voordelen van automatiseren. De grote voordelen spreken eigenlijk voor zich, maar late we ze toch nog even op een rijtje zetten: Websitebezoekers worden sneller geholpen, jij bespaart tijd, je hebt minder kosten en uiteindelijk een hogere omzet. 

De 5 meest voor de hand liggende automatiseringen

  1. Inschrijven voor nieuwsbrieven
  2. Afspraak maken
  3. Bestelprocessen
  4. Content delen 
  5. Inzicht in je websitebezoekers

1. Inschrijven voor nieuwsbrieven

Content delen via een nieuwsbrief. Je wilt contact met de markt, met je doelgroep. En je zet met enige regelmaat nieuwe content op je website. Je hebt dus iets nieuws te vertellen. Dan kun je deze nieuwe content, in de vorm van blogs, tips, tools, checklists, e.d., naar je doelgroep sturen. Maar dan moet je websitebezoekers wel eerst laten inschrijven voor je nieuwsbrief. En dát kun je automatiseren.

Van in- tot uitschrijven. Het begint met een invulformulier op je website. De bezoeker vult dat in en krijgt vervolgens automatisch een e-mail waarin hij op een bevestigingslink moet klikken. Doet hij dat dan krijgt hij automatisch een bevestigingsmail én wordt hij/zij automatisch in het mailingbestand opgenomen. 

Mailchimp. Je kunt hiervoor het beste werken met een webbased nieuwsbriefprogramma. Mailchimp is daarvan een uitstekend voorbeeld. Als abonnees zich weer willen uitschrijven, dan kan dat ook weer volledig automatisch.

Volledig geautomatiseerd. Je kunt zelfs zó ver gaan dat je nieuwe artikelen op de website volledig automatisch in de nieuwsbrief worden gestopt en dat deze automatisch verstuurd wordt. Maar daar hieronder meer over.

2. Afspraak maken

Je hebt de websitebezoeker verleid met je producten of diensten en hij/zij wil een afspraak met jou. Dan is het heel klantvriendelijk als de bezoeker maar op een knop hoeft te drukken en er meteen online in jouw agenda (of in een van je medewerkers) een afspraak wordt gepland.

Heb je een Wordpress-site, dan bestaan daar plugins voor. Een willekeurig voorbeeld hiervan is BirchPress (v/a $ 75 voor één website). Maar er bestaan talloze afspraken-en bookings-plugins.

3. Bestelprocessen

Je hebt een webshop of een portal waar klanten kunnen bestellen. Daar zit natuurlijk een heel proces achter. En die kun je allemaal koppelen. Denk aan o.a. de volgende:

Webshop – CMS – Kassamandje – Upsellen – Betalen - Leveren – Voorraadsysteem – Facturering - Boekhoudprogramma – Communicatie (met klant, logistiek, enz.).

Alle gegevens over prijzen, producten, aantallen, betalingen, btw, enz. enz. hoeven dan niet talloze keren op allerlei plekken in allerlei systemen te worden bijgehouden. 

4. Content delen

Jouw website bestaat uit content. Informatie, tips, artikelen, e-books, enz. enz. Als je die actueel houdt word je eerder door Google gevonden. Dat leidt tot meer bezoekers en meer klanten. Je gunt bezoekers dus een kijkje in je keuken en ondertussen laat je met je content ook nog even zien dat jij een expert bent in je vakgebied. Dat noemen we ook wel Content marketing

Stel, je zet een nieuw bericht op je website. Je kunt het dan zo regelen dat dit bericht:

  1. Automatisch op je sociale media pagina’s wordt gedeeld. Denk aan Facebook, Pinterest, Twitter, LinkedIn e.d.
  2. Automatisch in je nieuwsbrief komt die automatisch wordt verstuurd.

Wat heb je daarvoor nodig? Op je website moet je aan de gang met zgn. RSS-feeds. Sommige programma's herkennen en lezen die RSS-feeds. Hootsuite is zo’n programma. Hootsuite pikt jouw bericht op en zet dit op jouw sociale media pagina’s. Mailchimp doet ongeveer hetzelfde; het pikt jouw bericht op, maar zet het dan in je nieuwsbrief.

Inzicht in je websitebezoekers

Je kunt automatisch aantallen en het gedrag van je websitebezoekers bij laten houden. Dat maakt het analyseren ervan een stuk eenvoudiger. Dat werkt prima via Google Analytics, heeft iedereen wel eerder van gehoord. Je kunt echter ook achterhalen wie je websitebezoekers eigenlijk zijn. Programma’s die je daarmee kun helpen zijn o.a.:

 


Zoso-Tip. Door zoveel mogelijk van je website te automatiseren, stijgt je professionaliteit. Je maakt minder fouten én bespaart belangrijke ondernemerstijd.