Google Consumer Barometer

07 november 2014 • Femke van Gemert
De Consumer Barometer is een tool om te begrijpen hoe gebruikers het internet wereldwijd gebruiken. Onlangs is de tool uitgebreid met nog meer data en resultaten. Wij lichten in deze blog een aantal interessante Nederlandse resultaten uit.

Welke gegevens bevat de Consumer Barometer?

De Consumer Barometer data komt uit twee verschillende bronnen. Hoofdzakelijk komt de data uit de Consumer Barometer vragenlijst, die wordt afgenomen onder volwassen online gebruikers. De andere bron, het Connected Consumer onderzoek, wordt vooral gebruikt ter onderbouwing van de vragenlijst.

De gegevens die uit deze bronnen komen deelt de Consumer Barometer zelf in drie verschillende categorieën op. The Multi-Screen World gaat vooral over het begrijpen van het gebruik van internet op verschillende apparaten, zoals smartphone, tablet en computer. The Smart Shopper focust op het kooptraject en de rol van internet in het nemen van beslissingen. De laatste categorie, The Smart Viewer, gaat in op online video gedrag.

Hieronder staan een aantal interessante resultaten uit de verschillende categorieën.

The Multi-Screen World

Consumer Barometer Grafiek 1
Globaal zien we dat er een stijging is van het aantal apparaten dat per gebruikers gebruikt wordt. In Nederland lopen we daarbij zelfs voorop, met gemiddeld 3,6 apparaten per gebruiker.

Ook in het gebruik van tablets lopen we in Nederland voorop, met één van de hoogste percentage ter wereld.

Bijna alle internet gebruikers in Nederland zijn eenmaal per dag online. De leeftijdsgroep 25-34 heeft daarbij het hoogste percentage.

 

The Smart Shopper

Consumer Barometer Grafiek 4
44% van de gebruikers deed de laatste aankoop van (huis) elektronica online.
 
Wanneer we dan toch iets in de winkel kopen, wordt er vaak vooraf online onderzoek gedaan.

1 op de 10 gebruikers gebruikt hun smartphone in het kooptraject.

 

The Smart Viewer

Consumer Barometer Grafiek 7
Als we samen met iemand een video online kijken, doen we dat het meeste met onze partner.
 
61% van de gebruikers waren volledig gefocust op de online video die ze keken.
 
We kijken een online video vooral om vermaakt of geïnspireerd te worden.

 

Zelf proberen?

Dit zijn maar een select aantal grafieken uit de Consumer Barometer. Op de website kun je zelf aan de slag om van de verzamelde data verschillende grafieken te maken. Heb je nog interessante informatie gevonden? Laat het ons dan weten op Facebook, Twitter of Google+!